کانادا در حال مطالعه فایل صوتی سخنان احتمالاً متعلق به وزیر خارجه ایران است

CC BY-SA 3.0 / Coolcaesar / Parliament Hill in Ottawa, Ontarioکانادا در حال مطالعه فایل صوتی سخنان احتمالاً متعلق به وزیر خارجه ایران است
کانادا در حال مطالعه فایل صوتی سخنان احتمالاً متعلق به وزیر خارجه ایران است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2021
اشتراک
دولت و سرویس های امنیتی کانادا در حال بررسی یک فایل صوتی هستند که در آن احتمالاً محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران می گوید حقیقت در مورد علت سقوط هواپیمای خطوط هوایی بین المللی اوکراین در نزدیکی تهران در ژانویه 2020 در رابطه با مسائل و مصالح امنیتی قابل افشا نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی CBC، این فایل گفتگویی به زبان فارسی است که در ماه های اول پس از سقوط هواپیمای اوکراینی  ضبط شده است. این شبکه تلویزیونی از سه نفر درخواست کرد محتوای مکالمه را به انگلیسی ترجمه کنند.

خطیب زاده: ایران صلاحیت انحصاری در پیگیری قضایی متهمین هواپیمای اوکراینی را دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.01.2021
خطیب زاده: ایران صلاحیت انحصاری در پیگیری قضایی متهمین هواپیمای اوکراینی را دارد

به ادعای منابع این شبکه تلویزیونی، احتمالاً صدای وزیر خارجه ایران در فایل شنیده می شود. او ادعا می کند که "هزار احتمال" برای توضیح دلیل سقوط هواپیما از جمله یک حمله عمدی با شرکت یک یا سه "خرابکار" وجود دارد. شخصی که در فایل صحبت می کند این سناریو را کاملاً محتمل توصیف کرده و می گوید احتمال درستی آن به "هیچ وجه اندک" نیست.

به گفته وی ، شخصی که روی فایل است همچنین ادعا می کند که حقیقت هرگز از سوی دولت و ارتش ایران فاش نخواهد شد. "دلایلی برای عدم افشای واقعیات وجود دارد... آنها حقیقت را به ما یا شخص دیگری نمی گویند ، زیرا اگر آنها این کار را انجام دهند ، برخی از درها به روی سیستم های دفاعی کشور باز می شود ، گفتگوی علنی در اینباره  به نفع ملت نیست".

در طول مکالمه شخص روی فایل صوتی بارها در مورد ضرورت پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی به عنوان وسیله ای برای حل مشکل صحبت کرده است. به گفته وی ، در این صورت کشورها این فاجعه را به "جنایت بین المللی" تبدیل نخواهند کرد.

به گزارش CBC ، رالف گودیل، فرستاده ویژه نخست وزیر کانادا در امور هواپیمای سرنگون شده، می گوید دولت کانادا از وجود این فایل آگاه است. پلیس کانادا، سازمان اطلاعات و امنیت کانادا و مرکز امنیت ارتباطات این کشور در حال ارزیابی اصالت فایل هستند و می افزاید که مقامات در مورد جزئیات مکالمه ضبط شده اظهارنظر نمی کنند زیرا این امر می تواند جان برخی از افراد را به خطر بیندازد.

هواپیمای بوئینگ 737 اوکراین 8 ژانویه سال گذشته چند دقیقه پس از ترک فرودگاه تهران سقوط کرد. 176 نفردر این حادثه جان باختند: شهروندان افغانستان ، آلمان ، ایران ، کانادا و اوکراین و همچنین شهروندان انگلیس و سوئد در این پرواز حضور داشتند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علت سقوط این هواپیما را خطای انسانی ناشی از اشتباه گرفتن هواپیمای مسافربری به عنوان موشک اعلام کرد.

پیشتر، مقامات ایران اعلام کردند که  تحقیقات درباره این سانحه به اتمام رسیده و به اعضای خانواده قربانیان سانحه هواپیمای اوکراینی غرامت پرداخت شده است.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала