ترکیه : از خواسته های آمریکا مبنی بر کنار گذاشتن اس 400 اطاعت نمی کنیم

© Sputnik / Department of the information support of the Baltic region /  مراجعه به بانک تصاویر ترکیه : از خواسته های آمریکا مبنی بر کنار گذاشتن اس 400 اطاعت نمی کنیم
ترکیه : از خواسته های آمریکا مبنی بر کنار گذاشتن اس 400 اطاعت نمی کنیم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2021
اشتراک
اسماعیل صافی، عضو شورای امنیت و سیاست خارجی دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد آنکارا قصد ندارد از خواسته های واشنگتن در خصوص کنار گذاشتن سامانه های موشکی دفاع هوایی اس 400 که از فدراسیون روسیه خریداری شده، اطاعت کند.

به گزارش اسپوتنیک، اسماعیل صافی گفت: "تاکنون هیچ توافقی با ایالات متحده در مورد اس 400 وجود ندارد. آمریکایی ها به عنوان شرط مقدماتی خواستار امتناع از استقرار این سامانه های موشکی روسی هستند. اما ترکیه قصد  ندارد چنین شرطی را بپذیرد. صحبت بر سر هیچگونه کنار گذاشتن اس 400 و همچنین چانه زنی بر سر آنها حتی با در نظر گرفتن این واقعیت نیست که ما از برنامه تولید جنگنده های جدید F-35  حذف می کنند."

اردوغان: برای ادامه خرید اس 400 از امریکا اجازه نخواهیم گرفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2021
اردوغان: برای ادامه خرید اس 400 از امریکا اجازه نخواهیم گرفت

به گفته وی، هدف ترکیه تولید سیستم های دفاع هوایی برای خود است. "برای ما، این مسئله امنیت ملی است. البته ، از آنجا که ما در ناتو هستیم ، طبیعی است که انتظار داشته باشیم بتوانیم آنچه را که نیاز داریم از متحدان خود دریافت کنیم. اما صداقت آنها برای ما ثابت نشده و به همین دلیل ما با روسیه به توافق رسیدیم و روسیه  صمیمانه دوستی خود را به ما نشان داد. ما در حال مذاکره با روسیه در مورد دریافت محموله جدید اس  400 هستیم".

تحویل سامانه های دفاع هوایی روسی اس 400 به آنکارا که باعث ایجاد بحران در روابط ترکیه با ایالات متحده شد، از اواسط ژوئیه سال 2019 آغاز شد. واشنگتن با تهدید به تاخیرانداختن و یا حتی لغو فروش جدیدترین جنگنده های اف 35 به ترکیه و همچنین وضع تحریم ها مطابق با CAATSA (قانون "مقابله با دشمنان آمریكا از طریق تحریم ها") خواستار لغو این معامله و خرید سامانه های پاتریوت آمریكایی در ازای آن شد. قبلاً قرار بود در مجموع ، ترکیه بیش از 100 فروند هواپیما از این نوع دریافت کند.

با این حال آنکارا از عقب نشینی امتناع ورزید و مذاکرات برای خرید تعداد بیشتری از سامانه های اس 400 را ادامه داد.

 به گفته ماریا زاخاروا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه ، تحریم های آمریکا علیه ترکیه در رابطه با خرید سامانه های دفاع هوایی اس -400 بار دیگر نشان دهنده ناتوانی واشنگتن در رقابت عادلانه است.

 

اس400 (Triumf) نسل جدید سامانه های پدافند هوایی روسیه است که توسط مرکز طراحی "الماس" طراحی شده و به عنوان نوع بهبود یافته سامانه پدافند هوایی اس-300 به‌شمار می‌رود. 

سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 "تریومف" برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن همچون هواپیماهای پارازیت انداز، هواپیماهای رادار محور و کنترل هوایی، هواپیماهای شناسایی و جاسوسی، هواپیماهای استراتژیکی و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی ـ عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر اهداف هوایی پیشرفته ساخته شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала