گزارش و تحلیل

تبعیض جنسیتی؛ جنجال بین زنان و المپیک ژاپن

© Sputnik / Ramil Sitdikovتبعیض جنسیتی؛ جنجال بین زنان و المپیک ژاپن
تبعیض جنسیتی؛ جنجال بین زنان و المپیک ژاپن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2021
اشتراک
موری یوشیرو اصلی ترین ضد قهرمان شبکه های اجتماعی ژاپن شد.

اسپوتنیک - موری یوشیرو، رئیس کمیته برگزاری بازی های المپیک و پارالمپیک توکیو، به اصلی ترین ضد قهرمان شبکه های اجتماعی و رسانه ها تبدیل شده است. پس از آنکه این مقام در ۳ فوریه اظهارات جنسیتی را علیه زنان بیان کرد، توییتر با درخواست های استعفا وی منفجر شد.

آیا وقتی زنان از گفتگو دریغ نمی کنند موری اذیت می شود؟

در تاریخ ۲ فوریه، در جلسه هیئت امنای کمیته ملی المپیک، موری گفت که جلسات با حضور گسترده زنان گاهی دو برابر بیشتر طول می کشد و این به دلیل روحیه بالای رقابت زنان است، که مطمئنا اگر یکی از آنها در مورد سوالی صحبت کند باید حتما چیزی اضافه کند. وی پیشنهاد کرد که چنین جلساتی به موقع محدود شود، در غیر این صورت "آنها هرگز پایان نخواهند یافت".

توجه به این نکته مهم است که در هیئت مدیره کمیته برگزاری ۲۵ عضو وجود دارد که شامل ۵ زن است (و باید دو برابر بیشتر باشد). طبق قانون مصوبه ۲۰۱۹، هدف این است که  ۴۰٪ از کرسی های هیئت مدیره باید توسط زنان اشغال شود.

واکنش شبکه های اجتماعی به سخنان این مقام رسمی چیست؟

این اظهارات موجب خشم هم در ژاپن و هم در خارج از کشور شد. پیش از این رسانه های برجسته جهان در مورد این رسوایی مطالبی نوشتند.

​در توییتر، کاربران توجه دارند که چنین اظهاراتی مغایر روح بازی های المپیک است، اصل اساسی منشور المپیک را نقض می کند یعنی غیر قابل قبول بودن هرگونه تبعیض از جمله تبعیض جنسیتی. آنها تأثیر منفی بر وجهه و حیثیت ژاپن  در خارج از کشور و بازی های المپیک توکیو دارد.

در آخرین اظهارات توسط قهرمان سابق جهان در جودو کائوری یاماگوچی، که در جلسه کمیته المپیک ژاپن حضور داشت، این امر تأیید شد.

اعلام مقررات برای شرکت درالمپیک توکیو ۲۰۲۰ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2021
اعلام مقررات برای شرکت در المپیک توکیو ۲۰۲۰

این ورزشکار هشدار داد که اظهارات موری می تواند اعتماد عمومی به برگزاری بازیهای المپیک و پارالمپیک را از بین ببرد: رئیس کمیته برگزاری بازیهای المپیک و پارالمپیک با اظهارات خود باعث شد همه دنیا فکر کنند که همه ژاپنی ها هنوز چنین فکر می کنند. حیف است که سیگنالی به جهان ارسال شود که هنوز چنین نظری در ژاپن وجود دارد ، اگرچه توده های مرد این کشور تلاش های عظیم برای بهبود اوضاع کرده اند.

در وبسایت های جهانی، اظهارات موری باعث طوفان شد. آنچه کاربران عادی می نویسند در اینجا است:  من یک زن ژاپنی هستم و ما، زنان هرگز این پیرمرد دیوانه را نخواهیم بخشید.

​و این توییت تقریباً ۳ هزار بار بازنشر شده است: به خودی خود، گفته های موری مغایر روح بازی های المپیک است. اگر موری حرف هایش را پس نگیرد و کارش را ترک نکند، این موفقیت غیرممکن خواهد بود.

این نظرات همچنین خاطر نشان می کند که برگزاری موفقیت آمیز المپیک با چنین نگرشی دشوار خواهد بود و سن بالا (۸۳ ساله) مانع از آن می شود که وی هوشمندانه فکر کند.

​سایر کاربران توجه هموطنان را به یک پارادوکس جلب می کنند؛ اگرچه سطح تحصیلات ژاپنی ها یکی از بالاترین سطح در جهان است، افراد کمی به برابری جنسیتی اهمیت می دهند.

سطح برابری جنسیتی در ژاپن در واقع کم سابقه است؛ این کشور حتی در صد کشور اول قرار ندارد. در سال ۲۰۲۰، ژاپن به دلیل تلاش برای ارتقا برابری جنسیتی با انتقاد روبرو شد، زیرا در گزارش مجمع جهانی اقتصاد در مورد شکاف جهانی جنسیت در رتبه ۱۲۱ از ۱۵۳ کشور قرار دارد.

نوکر مردم که به حرف مردم گوش نمی دهد؟

ژاپن: برگزاری بازی های المپیک امسال در توکیو لغو نشده  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.01.2021
ژاپن: برگزاری بازی های المپیک امسال در توکیو لغو نشده

خشم کاربران عادی قابل درک است؛ موری قبلاً ثابت کرده است که قرار نیست با افکار عمومی سازگار شود. رئیس ۸۳ ساله کمیته برگزاری بازی های المپیک پیش از این با انتقاداتی روبرو شده بود که قول داده بود ژاپن میزبان المپیک باشد، مهم نیست. اما بر اساس نظرسنجی ها، اکثر ژاپنی ها طرفدار لغو یا به تعویق انداختن بازی ها هستند زیرا اپیدمی کووید-۱۹ هنوز ادامه دارد.

به نظر می رسد که در شرایط نارضایتی عمومی از دولت، مسئولان باید در بیان نظرات خود دقت بیشتری نشان دهند، اما در واقعیت بعید است حتی توهین آمیزترین کلمات از زبان یوشیرو موری بتواند مقام بالای وی را خراب کند.

علی رغم شکایت های اینترنتی، وی قصد بازنشستگی ندارد و معتقد است که عذرخواهی کافی خواهد بود.

در همین حال، اوضاع همچنان در حال داغ شدن است و حتی نخست وزیر مجبور شد در مورد آن صحبت کند. یوشی هیده سوگا نخست وزیر ژاپن در سخنرانی خود در پارلمان گفت اظهارات موری اصلا با ایده برابری جنسیتی بسیار مهم برای جنبش المپیک مغایرت دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала