موسویان: تحقق صلح در منطقه خلیج فارس ضروری است

© Fotolia / Peyman Kaiediخلیج فارس
خلیج فارس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2021
اشتراک
آمریکا به موجب عضویت در شورای امنیت باید از این گفت‌وگوها حمایت کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، حسین موسویان، دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگوهای دوجانبه و چند جانبه را برای تحقق صلح در منطقه خلیج فارس ضروری دانست و اظهار داشت که آمریکا به موجب عضویت در شورای امنیت باید از این گفت‌وگوها حمایت کند.

موسویان در ادامه افزود:«تنش در روابط ایران و کشورهای  عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس، تنش درروابط عراق و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که نمونه آن را درحمله صدام به کویت شاهد بودیم و تنش درروابط بین کشورهای عربی عضو شورا همچون تقابل عربستان و امارات و بحرین با قطر این سه کشمکش را تشکیل می‌دهند.

هشت کشور حاشیه خلیج فارس درمورد آینده روابط دو انتخاب دارند. نخست، ادامه وضعیت تقابلی است. درچند دهه گذشته روند تقابلی در روابط حاکم بوده و می‌توانند مسیر دشمنی را ادامه دهند که نتیجه آن برای همه کشورها باخت-باخت و نهایتا هم یک «منطقه شکست» خورده خواهد بود.

 وزیر خارجه عربستان: ریاض از صلح با ایران استقبال می ‌کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.01.2021
وزیر خارجه عربستان: ریاض از صلح با ایران استقبال می ‌کند

گزینه دوم، صلح و همکاری است که هشت کشور باید برای تحقق گزینه صلح و همکاری، ۶ اقدام را دردستور کار قراردهند. پایان بخشیدن به بازی سرزنش متقابل، درک درست از احساس تهدید متقابل، خواه این تهدید واقعی باشد یا غیر واقعی و آغاز گفت‌وگوهای دوجانبه و چند جانبه را بخشی از این اقدامات است.

اصول این سیستم عبارتند از- احترام و منافع متقابل، برابری درروابط، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی هرکشور و تغییر ناپذیری مرزهای بین‌المللی موجود، عدم مداخله درامور داخلی یکدیگر و تعهد به حل مسالمت‌آمیز اختلافات.

درنظام جهانی موجود، شورای امنیت سازمان ملل،عالی‌ترین مرجع مسئول حفظ وصلح بین‌المللی است. ما باید به نقطه‌ای برسیم که عربستان، امنیت ایران را امنیت خود بداند، ایران هم امنیت عربستان را امنیت خود بداند. امارات و ایران، امنیت هریک را امنیت خود بدانند و چنین اصلی بین همه کشورها حاکم شود.

دیر یا زود نیروهای نظامی آمریکا منطقه خلیج فارس را ترک خواهند کرد. نباید به دنبال ورود کشور خارجی دیگری برای پر کردن خلاء حضور نظامی آمریکا باشیم. هشت کشور حاشیه خلیج فارس می‌توانند یک نیروی نظامی مشترک تشکیل بدهند و خودشان امنیت خلیج فارس را تامین کنند.

اینکه ایران چه نوع روابطی با کشورهایی مثل سوریه و چین و روسیه و غیره داشته باشد یا اینکه کشورهای عرب همسایه چه روابطی با آمریکا یا اسرائیل داشته باشند؛ نباید مانع صلح و همکاری جمعی بین کشورهای همسایه مسلمان حوزه خلیج فارس شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала