دانشمندان در مورد نقش کولرهای گازی در شیوع ویروس کرونا صحبت کردند

© Yana Iskakovaدانشمندان در مورد نقش کولرهای گازی در شیوع ویروس کرونا صحبت کردند
دانشمندان در مورد نقش کولرهای گازی در شیوع ویروس کرونا صحبت کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2021
اشتراک
دانشمندان دانشگاه مینه سوتا مدل هیدرودینامیکی شیوع ویروس کرونا در اتاق هایی با دستگاه تهویه مطبوع را بازسازی کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه Physics of Fluids، دانشمندان با استفاده از مدل یک رستوران در گوانگ‌ژو چین، رابطه تهویه مطبوع با گسترش کووید-19 را در فضاهای پوشیده بررسی کردند که در اوج شیوع کرونا به یکی از مراکز گسترش این بیماری تبدیل شده بود. آنها با استفاده از یک ابر رایانه، جذب ذرات ویروس در جریانهای حاصل از برهم کنش هوای سرد تهویه مطبوع و هوای گرم از سطوح زمین را شبیه سازی کردند.

محققان پس از بررسی مدل اظهار داشتند که لازم است اقدامات ایمنی بیشتری علیه کووید-19 در مکان های بسته با تهویه مطبوع، مانند محافظت از فضای زیر میزها و بهبود کارایی فیلتراسیون کولرهای گازی انجام شود.

در روز اول واکسیناسیون در ایران، 3000 نفر اولین دوز واکسن کرونا را دریافت کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2021
در روز اول واکسیناسیون در ایران، 3000 نفر اولین دوز واکسن کرونا را دریافت کردند

پیشتر حسین کیوانی ویروس شناس و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره انتقال ویروس کرونا گفته بود، ویروس‌های تنفسی از جمله کرونا خود به خود حرکت نمی‌کنند؛ به عبارتی آن‌ها نه پای حرکت و نه امکان جابه‌جایی دارند و این ما هستیم که زمینه جابه‌جایی و ورود ویروس به بدن را فراهم می‌کنیم. ویروس‌های تنفسی معمولا در اثر عوامل مکانیکی مانند باد، ذرات گرد و غبار، حرف زدن و دست زدن به جا‌های آلوده به بدن منتقل می‌شوند و به عبارتی هیچ ویروس تنفسی نمی‌تواند خودش حرکت کند. درحال حاضر شواهدی مبنی بر اینکه ویروس از طریق هوا ممکن است منتقل شود مطرح شده که در فضای بسته به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی مانند کولر و پنکه، ویروس به چرخش در آمده و احتمال ابتلای افراد بالاتر می‌رود. هرچند رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک احتمال انتقال را به شدت پایین می‌آورد، اما حضور طولانی مدت در فضا‌های بسته پرتجمع می‌تواند تعداد ویروس را به سرعت افزایش دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала