مشکلات ماندگار و بیماری‌های مزمن اقتصادی ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / اسحاق جهانگیری
اسحاق جهانگیری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.02.2021
اشتراک
جهانگیری: امیدواریم در ماه‌های پایانی دولت شاهد اثرات شکست فشار حداکثری باشیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری با اظهار امیدواری به اینکه در ماه‌های پایانی دولت شاهد اثرات شکست فشار حداکثری باشیم، اعلام کرد که بازگرداندن اقتصاد کشور به ریل اصلی و کاهش تورم همچنان به عنوان جهت‌گیری دولت در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه افزود:« اقتصاد کشور در سال‌های پس از انقلاب اسلامی با مسایل جدی روبرو شده و برخی از این مسایل به مشکلات ماندگار و بیماری‌های مزمن اقتصادی تبدیل شده‌اند که حل آنها نیازمند اصلاحات ساختاری است.

حل مسایل اقتصادی راهکارهای صرفاً اقتصادی ندارد. حل مسایل اقتصادی در کنار راهکارهای اقتصادی نیازمند راهکارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و همکاری قوای سه گانه و نهادهای حاکمیتی است و همه باید عزم خود را جزم کنند تا مسایل اقتصادی کشور حل و فصل شود.

توسعه زیرساخت های فناورانه در ایجاد ژئوپارک ها راهکار پیشرفت ژئو توریسم ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.01.2021
گزارش و تحلیل
توسعه زیرساخت های فناورانه در ایجاد ژئوپارک ها راهکار پیشرفت ژئو توریسم ایران

در سال‌های اخیر علاوه بر تلاش برای حل مسایل ساختاری که همواره مطرح بوده،  گام‌هایی جدی برای کاهش تورم، اشتغالزایی و بهبود اقتصادی برداشته شده و دولت تلاش کرد، اقتصاد کشور سال به سال بزرگتر شود و تورم تک رقمی باشد تا مردم طعم تورم تک رقمی را بچشند.

دولت تلاش کرده که فرصت‌های شغلی متعددی در کشور ایجاد شود تا مردم بتوانند از این فرصت های شغلی استفاده کنند. تحقق این موضوعات نیازمند هم افزایی مناسب با دنیا است. در حقیقت باید با تکیه بر رویکردهای اقتصاد مقاومتی یعنی تعامل با دنیا، عدالت بنیان بودن و مردمی بودن اقتصاد تلاش کنیم تا مشکلات و مسایل اقتصادی برطرف شود.

مردم باید در اقتصاد کشور سهیم باشند. عدالت بنیانی از رویکردهای مهم اقتصاد مقاومتی است و هر دولت و حکومتی تلاش می کند عدالت را در اقتصاد کشورش مستقر کند و به ظرفیت ها، ‌دانش و مغز فرزندان خود متکی باشد.

در سه سال اخیر علاوه بر بیماری‌های مزمن اقتصادی با ۲ پدیده جدید تحریم های ظالمانه و فشارهای اقتصادی و شیوع کرونا روبرو شدیم که به شدت اقتصاد کشور را تحت فشار قرار داد. یکی از این پدیده ها، تحریم های ظالمانه آمریکا بود که به تعبیر خودشان جنگی اقتصادی علیه ملت ایران به راه انداختند و به واسطه تحریم ها، تحریک های ساختاری در دنیا ایجاد کردند که زهر چشم بگیرند و در همین راستا بزرگترین سردار کشور را که در کشور دیگری مهمان بود ترور کردند و همه این اتفاقات این پیام را در برداشت که به هر قیمتی می خواهند کشور ما را به فروپاشی و به نظام جمهوری اسلامی ایران آسیب جدی وارد کنند.

زمانی که دولت در حال تلاش برای بی اثر کردن تحریم های ظالمانه آمریکا بود با پدیده جدید دیگری تحت عنوان کرونا مواجه شدیم که تمام مردم دنیا و اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داد و ضربات سنگینی به اقتصاد همه کشورها وارد کرد.

بورل: فشار حداکثری در قبال ایران باید به دیپلماسی حداکثری تبدیل شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2021
بورل: فشار حداکثری در قبال ایران باید به دیپلماسی حداکثری تبدیل شود

دولت در شرایط جنگ اقتصادی تصمیماتی را متناسب با این شرایط اتخاذ کرده است. ممکن است برخی از این تصمیمات حتی با تصمیمات چهار سال اول دولت در تضاد بوده باشد اما باید به این نکته توجه کنیم که در جنگ اقتصادی مهم ترین هدف این بود که زندگی مردم آسیب نبیند و حداقل معیشت برای جامعه و به خصوص طبقات ضعیف جامعه فراهم شود.

‌البته مردم ایران با نهایت بزرگواری سختی ها را تحمل و همراهی کردند و این همراهی باعث شد آمریکا و اروپا مکرر اذعان کردند که سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ملت ایران با شکست مواجه شده است.

متأسفانه گاهی در داخل کشور آن قدر خود را مشغول می کنیم که نتیجه کار و عملکرد ملت را نمی بینیم. مقاومت و ایستادگی مردم به جایی رسید که دولت ترامپ و دولت بعدی آمریکا و حتی اروپایی‌های هم پیمان با آنها گفتند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران به شکست کشیده شده که البته این دستاورد در نتیجه تأسی از مقام معظم رهبری مبنی بر راهبرد مقاومت بود که نتیجه این شد که ترامپ به تاریخ پیوست و ملت ایران سرفراز ماند و امروز می تواند قدم های بلندی در مسیر پیشرفت بردارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала