ظریف: برجام موضوعی است که در سطح رهبری پیگیری می‌شود

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر ظریف: برجام موضوعی است که در سطح رهبری پیگیری می‌شود
ظریف: برجام موضوعی است که در سطح رهبری پیگیری می‌شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.02.2021
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران، سیاست جمهوری اسلامی در رابطه با برجام را اتخاذ شده در "سطح نظام" اعلام نمود.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تفصیلی با روزنامه همشهری در پاسخ به سوالی درباره امکان بسته شدن مسیر بازگشت به برجام در صورت تاخیر دولت جدید آمریکا، بیان داشت: سیاست جمهوری اسلامی در رابطه با برجام خیلی ارتباطی با دولت‌ها ندارد و این سیاستی است که در سطح نظام اتخاذ شده است و من تقاضایم از همه دوستان هردو جناح این است که موضوع برجام را موضوع انتخاباتی نکنند.

ظریف: آمریکا باید بلیت ورود به میز مذاکره را پیدا کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.02.2021
ظریف: آمریکا باید بلیت ورود به میز مذاکره را پیدا کند

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: موضوع برجام موضوع معیشت مردم و شناسایی حقوق ایران است. البته حقوق ایران شناسایی شده؛ الان چیزی که مانده و در دوران ترامپ به هم خورد، بحث معیشت مردم است و الان این است که باید حل و جنگ اقتصادی باید متوقف شود و این موضوع دعوای داخلی نیست. دستاوردهای ما برای شناسایی حقوق ملت محقق شده؛ پروژه امنیتی‌سازی‌ ایران که اسرائیل و آمریکا دنبالش بودند به هم ریخته است و نتیجه آن را دیدیم.

ظریف افزود: قبلاً آمریکا هر زمان اراده می‌کرد، قطعنامه فصل هفتمی علیه ایران تصویب می‌شد، اما در چندماه گذشته آمریکا ۲بار به شورای امنیت رفت و قبل از آن هم ۲ بار رفته بود حتی در سطح رئیس‌جمهور و شکست خوردند؛ در مجمع عمومی با ۱۱۰ رأی منفی در برابر ۱۰ رأی مثبت شکست خوردند.

این مقام عالی رتبه دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه بیان داشت: این یک فاجعه تاریخی برای آمریکاست که بدترین وزیر خارجه آمریکا یعنی پمپئو برای آمریکایی‌ها به ارمغان آورد. برای معیشت مردم و پایان جنگ اقتصادی ما دعوای جناحی و انتخاباتی نداریم و باید همه بدانند برجام موضوعی است که در سطح رهبری پیگیری می‌شود و سیاست‌های ما در این زمینه در هر دولتی که باشد، تغییر نخواهد کرد. اما اینکه چرا آمریکا تعلل می‌کند، به‌دلیل شرایط ویژه داخلی آمریکاست. نباید دست‌کم بگیریم که آمریکایی‌ها با یک بحران مشروعیت مواجه شده‌اند و با یک بحران همبستگی ملی مواجهند.

وی اظهار داشت: رئیس ‌جمهور سابق آمریکا رهبر یک شورش علیه نماد آمریکا شد. اگر شما دنبال نماد آمریکا باشید کاخ سفید را به شما نشان نمی‌دهند، کنگره آمریکا را نشان می‌دهند. این اتفاق کمی نبود؛ لذا سردرگمی در آمریکا یک واقعیت است؛ اینکه چرا تعلل می‌کنند را باید از آمریکایی‌ها پرسید. اما هرچه بیشتر تعلل کنند، آمریکا ضرر می‌کند و وجهه سیاست خارجی آمریکا ضربه می‌خورد و نشان‌دهنده این خواهد بود که دولت آقای بایدن نمی‌خواهد خود را از میراث شکست‌خورده ترامپ نجات دهد و من فکر نمی‌کنم این تصویری باشد که آقای بایدن بخواهد از خودش نشان بدهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала