وزیر خارجه آمریکا، چین را تهدید کرد

© AFP 2023 / Jewel Samadوزیر خارجه آمریکا، چین را تهدید کرد
وزیر خارجه آمریکا، چین را تهدید کرد
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.02.2021
اشتراک
وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که دولت بایدن بی ثباتی در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک را برنمی تابد.

به گزارش اسپوتنیک، ند پرایسT سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مدعی شده که آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور خطاب به یانگ جیه چیT عضو دفتر سیاسی و رئیس دفتر امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، گفته است که پکن باید پاسخگوی رفتارهای بی ثبات کننده خود در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک باشد.

چین آمریکا را به اصلاح اشتباهات در رابطه به چین فراخواند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.02.2021
چین آمریکا را به اصلاح اشتباهات در رابطه به چین فراخواند

بلینکن مدعی شده که آمریکا به حمایت از ارزش‌های حقوق بشری و دموکراتیک از جمله در مناطقی مانند سین کیانگ، تبت و هنگ کنگ ادامه می‌دهد. وی همچنین خواهان آن شده که چین، کودتای میانمار را محکوم کند.

ادعاهای وزارت خارجه آمریکا در حالی مطرح شد که یانگ جیه چی به دولت جدید واشنگتن هشدار داده بود که مداخله در امور داخلی چین خط قرمزی است که عبور از آن جایز نخواهد بود.

این در حالی است که تبت و هنگ کنگ از مناطق تابع چین هستند که جریان‌های جدایی طلبانه آنها به شدت از سوی دولت قبلی واشنگتن تحریک شد حال آنکه دولت بایدن هم دقیقاً همان راه را در پیش گرفته است.

بایدن در قبال تایوان هم رویکرد مشابهی دارد تا آنجا که ناوگروه تهاجمی «تئودور روزولت» را در دریای چین جنوبی مستقر کرد حال آنکه روز پنجشنبه نیز ناوشکن «مک کین» از تنگه تایوان عبور کرد.

همچنین ۴ فروند بمب افکن هسته‌ای بی ۵۲ آمریکا بعد از غیبتی سه ساله، به جزیره گوام در ایندوپاسیفیک منتقل شده‌اند.

طبق «چارچوب راهبردی آمریکا در ایندوپاسیفیک»، چین به دنبال پر کردن خلاء ناشی از سست شدن اتحاد واشنگتن و کشورهای منطقه از راه برتری‌جویی در حوزه‌های اقتصادی، هوش مصنوعی و بیوژنتیک است و برای دفع این خطر، آمریکا نه تنها باید با متحدان سنتی نظیر ژاپن و استرالیا همکاری نزدیک داشته باشد بلکه باید هند را نیز به عنوان اهرم اصلی توازن قوا در نظر بگیرد حال آنکه اتحاد چین و مناطق تابعه به ویژه تایوان ذیل «اصل چین واحد» دیگر موضوعیت ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала