گزارش و تحلیل

رای دیوان لاهه یک پیروزی برای ایران

© AP Photo / Mike Corderرای دیوان لاهه یک پیروزی برای ایران
رای دیوان لاهه یک پیروزی برای ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2021
اشتراک
دادگاه عالی سازمان ملل متحد در لاهه درباره لغو تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران تصمیم گیری می‌کند.

اسپوتنیک - دیوان لاهه به اتفاق آرا اعتراضات آمریکا مبنی بر اینکه این دادگاه صلاحین رسیدگی به اختلاف تهران و واشنگتن را ندارد رد و اعلام کرد که صلاحیت رسیدگی به پرونده شکایت ایران علیه آمریکا براساس پرونده مودت را دارد.

روحانی: رای دادگاه لاهه نشانه قدرت ملت ایران است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2021
روحانی: رای دادگاه لاهه نشانه قدرت ملت ایران است

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تایید صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری در بررسی پرونده شکایت ایران از آمریکا اظهار داشت: دیوان بین‌المللی دادگستری تمامی اعتراض‌های اولیه ایالات متحده در پرونده مطرح شده توسط ایران علیه تحریم‌های نامشروع آمریکا را رد کرد. این یک پیروزی حقوقی دیگر برای ایران در پی صدور دستور ۳ اکتبر ۲۰۱۸ است. ایران همیشه به طور کامل به قوانین بین‌المللی احترام گذاشته است. زمان آن رسیده که ایالات متحده به وظایف بین‌المللی‌اش عمل کند.

امیر حسین نوربخش، حقوقدان و پژوهشگر مسائل حقوقی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به این موضوع پرداخت.

ما سالها بحث داشتیم که دیوان لاهه باید رویه های آن تقویت شود. همانطور که در محاکم داخلی در دنیا، آرا را رفته رفته تقویت کردیم، باید رای این دیوان نیز به سمت تقویت شدن برود و از آن وضعیت ضعیف و محافظه کارانه خارج شود. هر رای حقوقی جدید که صادر شود، امید ما را به تقویت رویه قضایی در بعد بین المللی کمک می کند.

در حال حاضر در خود دیوان لاهه چند دیوان از جمله دیوان کیفری بین المللی و دیوان داوری بین المللی مستقر هستند. تمامی این دیوان ها یک سری صلاحیت هایی دارند که ظرفیت های آنها خالی مانده است و دلیل این ضعف ها اینست که از آن امکان قدرت نمایی جهانی استفاده نمی کنند.

رای صادره دیوان لاهه را می توان یک پیروزی برای ایران قلمداد کرد. در حال حاضر ما قادر هستیم به هر نحوی که بخواهیم، حقوق بین اللمل را تفسیر کنیم و این یک تفسیر به به رای برای ما داشته است. ایران تا کنون در عرصه بین المللی به لحاظ حقوقی، خیلی فعال نبوده، اما الان همه چیز متفاوت شده و در عین حال همان روحیه وجود دارد، اما ساز و کار های حقوقی می خواهد استفاده کند.

این رای یک نوع پیروزی حقوقی برای ایران است و ایران به اصطلاح دست بالا را دارد و این رای می تواند به قالب اجرایی هم برود و تضمین هایی پیدا کند و اجرای آن با ایران و کشورهای  دیگر جهان است، مخصوصا کشورهایی که در مجمع عمومی سازمان ملل هستند و کمتر بدنبال اجرای بسیاری از رای ها بودند و برای ضمانت اجرا می توان به کشورهایی که بلوک غیر متحدها و در واقع بلوک غیر غربی حضور دارند، دلبست و این کشورها قادر هستند ایران را در تقویت رویه بین المللی یاری دهند.

در صورت صدور رای برای لغو تحریم ها و عدم همکاری و سرپیچی از آن، تمامی کشورهای دنیا می توانند به اجرای آن کمک کنند و برای نخستین بار آمریکا محکوم شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала