گزارش و تحلیل

معامله مخفی به همکار اردوغان امکان تولید واکسن اسپوتنیک وی را داده است

© Sputnik / Alexey Kudenko /  مراجعه به بانک تصاویر معامله مخفی به همکار اردوغان امکان تولید واکسن اسپوتنیک وی را داده است
معامله مخفی به همکار اردوغان امکان تولید واکسن اسپوتنیک وی را داده است   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2021
اشتراک
یکی از نزدیکان همرزمان رئیس جمهور ترکیه در حال آماده سازی تولید واکسن ضد کرونا اسپوتنیک وی روسیه است. مفاد توافق نامه در دسترس نیست.

اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ می نویسد: اوزترک اوران، رئیس هیئت مدیره بانک اسلامی واکیف و دارنده شرکت دارویی ویس‌کوران، توافق نامه ای با صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF) برای تولید واکسن روسی اسپوتنیک وی در ترکیه امضا کرد. کریل دمیتریف، رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه، قبلاً واقعیت امضای قرارداد تولید این واکسن با یک شرکت ترک را تأیید کرد ، اما از نام بردن آن خودداری نمود.

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2021
سفیر ایران: اولین محموله واکسن اسپوتنیک وی تا چند ساعت دیگر وارد ایران می شود

اوزتورک اوران، متحد اردوغان از روزهای نخست ریاست جمهوری وی ، به بلومبرگ گفت که ویس‌کوران و صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه این توافق نامه را در 16 اوت سال 2020 امضا کردند، یعنی مدت ها قبل از اینکه نتایج آزمایشات بالینی تأیید کند که اثر واکسن اسپوتنیک وی بیش از 90 درصد است. اوران گفت که شرکت وی توانایی تولید انبوه اسپوتنیک وی را ندارد ، بنابراین بخش عمده کار احتمالاً به یکی از معدود شرکت های ترکیه با ظرفیت فنی برای انجام این کار سپرده می شود. اوران و دمیتریف از اعلام تاریخ آغاز تولید خودداری کردند.

در سال های اخیر، پوتین و اردوغان کشورهای خود را از نظر نظامی و تجاری به هم نزدیک کرده اند که همین امر نگرانی متحدان قدیمی ترکیه در غرب را به وجود آورده است. تصمیم ترکیه برای خرید سامانه های پدافند هوایی اس-400 از روسیه باعث تحریم های ایالات متحده شد و واشنگتن تولید مشترک جنگنده های اف - 35 را برای نیروهای مسلح ترکیه به حالت تعلیق درآورد.

در ماه دسامبر، مولوت چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت مذاکرات در مورد تولید واکسن مشترک پس از آن آغاز شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار با اردوغان این موضوع را مطرح کرد. دمیتریف گمانه زنی ها در مورد ارتباط معامله  اسپوتنیک وی با سیاست را رد کرد. وی گفت علاقه  شرکت های ترکیه به گرفتن مجوز تولید "بهترین واکسن جهان" طبیعی است. اوران گفت: ترکیه قادر به تولید دوزهای بیشتری از واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون 83 میلیون نفر از ساکنان این کشور و 5 میلیون مهاجر است که اکنون در خاک آن بسز می برند. این امر اجازه می دهد که مازاد به خارج از کشور صادر شود.

ترکیه با چین توافق کرده است تا 50 میلیون دوز کرونا واک تولید شده توسط سینوواک بیوتک، تا پایان ماه مارس به آن تحویل دهد. آنکارا همچنین در حال مذاکره برای تهیه 4.5 میلیون دوز دیگر واکسن فایزر آمریکا و بیوانتک آلمان است. علاوه بر این ، ترکیه در حال حاضر چند واکسن خود را آزمایش می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала