آیا عملیات تهاجمی آمریکا در یمن به پایان می رسد؟

© AFP 2023 / Mohammed Huwais/AFOیمن
یمن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2021
اشتراک
کاخ سفید: بایدن پایان عملیات تهاجمی آمریکا در یمن را اعلام خواهد کرد

به گزارش اسپوتنیک، جک سالیوان مشاور بایدن در امور امنیت ملی در یک کنفرانس مطبوعاتی کوتاه مدت اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز 4 فوریه (پنج شنبه) پایان عملیات تهاجمی آمریکا در یمن را اعلام خواهد کرد.

به گفته وی، بایدن هنگام سخنرانی در وزارت امور خارجه که به جهات اصلی سیاست خارجی کشور اختصاص دارد «پایان حمایت آمریکا از عملیات تهاجمی در یمن را اعلام خواهد کرد». البته پایان این عملیات، مبارزه با گروه تروریستی  «القاعده» ( سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) در یمن را در برنمی گیرد. آمریکا این خبر را به اطلاع عربستان سعودی و امارات متحده عربی رسانده است.

پیشتر سالیوان اعلام کرده بود که عملیات عربستان در یمن به بروز بحران شدید انسانی در یمن منجر شده است. وزارت حقوق بشر در صنعا ۲۵ ژانویه ۲۰۲۱ گزارشی منتشر کرد که حجم جنایت‌های این ائتلاف در جنگ ویرانگر یمن از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریمهای انصارالله یمن را موقتا برداشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.01.2021
وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریمهای انصارالله یمن را موقتا برداشت

بر اساس این گزارش در نتیجه تجاوزات ائتلاف سعودی-آمریکایی ضد یمنی‌ها از ۶ سال گذشته ۱۶۸۰۲ غیرنظامی یمنی از جمله ۳۷۵۳ کودک و ۲۳۶۱ زن جان خود را از دست داده‌اند. ۱۹۳۷۵ غیرنظامی نیز به شدت مجروح شده‌اند که ۴۰۳۶ تن از آن‌ها کودک و ۲۹۹۴ نفر زن هستند. بیش از ۳.۲ میلیون نفر نیز آواره شده اند.

با بیش از یک چهارم میلیون حمله همه زیرساخت‌های اصلی و خدماتی یمن  نابود شده است. بمباران‌های هوایی دشمن منجر به نابودی کامل ۶۷۱ بازار مرکزی، سوختن ۱۰۹۹۸ فروشگاه تجاری مواد غذایی و ۳۵۰۰ مزرعه شده است. مورد هدف قرار دادن بیش از ۱۸۶۸ تاسیسات آبی و ۱۳۳۸ پمپ و شبکه آبی نیز موجب شده تا بیش از ۱۴ میلیون یمنی به آب آشامیدنی پاکیزه دسترسی نداشته باشند.

بیش از ۳۰۰ انبار مواد غذایی در صنعا و سایر استان‌های یمن مورد هدف ائتلاف جنگی عربستان قرار گرفته و بیش از ۳۹۳۰ جاده و پل نیز تخریب شده است. علاوه بر آن ائتلاف سعودی با حمله به بیش از ۴۸۳ مرکز بهداشتی و ۹۲ آمبولانس، موردهدف قرار دادن تاسیسات مذهبی و آثار باستانی و تخریب بیش از ۴۱۷ اثر تاریخی و باستانی و بیش از ۱۳۲۴ همه عرف و هنجارهای بین المللی را زیر پا گذاشته است.

مناقشات نظامی و سیاسی در یمن میان دولت و مبارزان حوثی از جنبش شیعه "انصار الله" از سال 2014 ادامه دارد. از مارس 2015، ائتلاف نظامی کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی، از دولت یمن به رهبری عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مورد قبول جامعه بین المللی حمایت می کند. در دسامبر 2018، طرفین درگیری در یمن برای اولین بار در طی چند سال، تحت حمایت سازمان ملل متحد در سوئد پای میز مذاکره نشستند. طی این نشست تعدادی موافقتنامه مهم، به ویژه در مورد مبادله زندانیان، آتش بس در شهر بندری حدیده در کنار دریای سرخ و تحت کنترل سازمان ملل درآمدن این شهر حاصل شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала