کوساچف: آمریکا برای بازگشت به برجام نیاز به ابتکار دارد

© Sputnik / Maksim Blinovکوساچف: آمریکا برای بازگشت به برجام نیاز به ابتکار دارد
کوساچف: آمریکا برای بازگشت به برجام نیاز به ابتکار دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2021
اشتراک
رئیس کمیته بین المللی شورای فدراسیون روسیه اذعان کرد: این آمریکایی ها هستند که باید یک جانبه برای بازگشت به برجام و تضمین انجام تعهدات اقدامی از خود در آینده نشان دهند.

به گزارش اسپوتنیک، کنستانتین کوساچف رئیس کمیته بین المللی شورای فدراسیون روز چهارشنبه اظهار داشت: برای از سرگیری توافق هسته ای با ایران، ایالات متحده باید یک ابتکار یک جانبه برای بازگشت به توافق نامه و تضمین انجام تعهدات از خود نشان دهد.

علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2021
نمایندگی ایران در سازمان ملل به اظهارات وزیر خارجه آمریکا واکنش داد

پیش از این، جو بایدن رئیس جمهور آمریكا و آنتونی بلینكن وزیر امور خارجه آمریكا، گفته بودند كه اگر ایران مجدداً به اجرای مفاد خود ادامه دهد، آمریكا آماده بازگشت به توافق هسته ای است.

کوساچف گفت: با توجه به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، قبل از هر چیز لازم به یادآوری است که ایالات متحده به طور یک جانبه از این توافق خارج شد و ایران نیز خارج نشد، ایران فقط اجرای تعهدات خود را به حالت تعلیق درآورد.

وی خاطرنشان كرد، كه حتی قبل از خروج آمریكا از توافق، آمریكایی ها به تعهدات خود عمل نكردند و اروپایی ها فقط از انجام آنها تقلید كردند. نتیجه گیری: این آمریکایی ها هستند که باید یک جانبه برای بازگشت به برجام و تضمین انجام تعهدات اقدامی از خود در آینده نشان دهند.

کوساچف در پایان گفت: من جرات می کنم تصور کنم که تحت چنین سناریویی، هیچ مشکلی با بازگشت ایران به انجام تعهدات خود وجود نخواهد داشت.

در سال ۲۰۱۵، شش کشور (انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه) و ایران از دستیابی به یک برنامه اقدام جامع مشترک خبر دادند. در این توافق نامه لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران پیش بینی شده بود. این معامله به شکل اصلی خود حتی سه سال هم دوام نیاورد.

در ماه مه سال ۲۰۱۸، ایالات متحده با خروج یک جانبه از برجام و احیای تحریم های سخت علیه تهران تعهدات خود را زیر پا گذاشت.

ایران در سال ۲۰۱۹ کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه، با کنار گذاشتن محدودیت های تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала