امروز دیوان لاهه لغو تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران را بررسی می کند

© Sputnik / Alexey Filippov /  مراجعه به بانک تصاویر امروز دیوان لاهه لغو تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران را بررسی می کند
امروز دیوان لاهه لغو تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران را بررسی می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2021
اشتراک
دادگاه عالی سازمان ملل متحد در لاهه امروز درباره لغو تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران تصمیم گیری می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شهر خبر، دادگاه عالی سازمان ملل پیشنهاد ایران برای لغو تحریم‌های هسته‌ای آمریکا را به رای می‌گذارد.

تهران در سال ۲۰۱۸ با طرح شکایتی علیه آمریکا در دیوان لاهه اعلام کرد واشنگتن پیمان مودت سال ۱۹۵۵ بین دو کشور را نقض کرده است. با این حال استدلال دولت وقت آمریکا، که با خروج از توافق هسته‌ای ایران تمامی تحریم‌های این کشور را از سر گرفت، این است که دیوان لاهه صلاحیت کافی برای بررسی این پرونده را ندارد. دولت دونالد ترامپ با طرح ادعای تهدید امنیت بین المللی بودن اقدامات ایران، تحریم‌های یکجانبه خود را ضروری توصیف کرد.

تلاش اتحادیه اروپا برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2021
تلاش اتحادیه اروپا برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران

از سویی آمریکا پس از آنکه در سال ۲۰۱۸ از سوی دیوان لاهه دستور کاهش تحریم کالا‌های بشردوستانه علیه ایران را دریافت کرد، رسما به حضور خود در پیمان مودت با جمهوری اسلامی خاتمه داد. اگر پرونده تحریم‌های ایران در دیوان لاهه به جریان بیفتند، تا صدور حکم نهایی ماه‌ها فاصله است.

دیوان لاهه پس از جنگ جهانی دوم از سوی سازمان ملل با ماموریت حل و فصل منازعات میان کشور‌ها تشکیل شد.

دیوان بین‌المللی دادگستری شناخته‌شده به دادگاه جهانی رکن قضائی اصلی سازمان ملل متحد است که ستاد آن در کاخ صلح شهر لاهه در کشور هلند واقع شده‌است. رسیدگی به اختلافات قانونی میان کشورها به این دادگاه سپرده می‌شوند که به آن صلاحیت ترافعی می‌گویند و همچنین ارائه نظر مشورتی در پاسخ به سوالات حقوقی سازمان‌های بین‌المللی، آژانس‌های تخصصی سازمان ملل و مجمع عمومی سازمان ملل متحد از وظایف اصلی این دیوان است که از آن بعنوان صلاحیت مشورتی یاد می‌شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала