گزارش و تحلیل

رئیسی: واکسن اسپوتنیک ۹۵ درصد اثر بخشی دارد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2021
اشتراک
آقای دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در روز های آینده واردات واکسن کرونا توسط ایران در ابتدا با واکسن اسپوتنیک روسیه آغاز خواهد شد.

بر اساس اعلام معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شروع واکسیناسیون با فراخواندن گروه های پر خطر به صورت اختیاری و رایگان انجام خواهد شد.

آقای دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران پیرامون علت انتخاب واکسن اسپوتنیک روسیه برای شروع واکسیناسیون در ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:واکسن اسپوتنیک روسیه فاز یک خود را در مجله معتبر علمی لنست منتشر کرده و بر اساس نتایج اعلام شده تا ۹۵ درصد اثر بخشی این واکسن تضمین  و اعلام شده، کشور روسیه در بحث واکسن سازی دست و پا بسته نیست بلکه بسیار کشوری قوی در زمینه ساخت و تولید واکسن است، این واکسن مانند دیگر واکسن های جهان آزمایش شده و فرایند تولید و فاز های مختلف را طی کرده در کشور روسیه بیش از یک میلیون نفر این واکسن را دریافت کردند و ایران نیز تنها کشوری نیست که واکسن اسپوتنیک را خریداری کرده، مجارستان، آرژانتین، مکزیک و امارات نیز واکسن اسپوتنیک را خریدند، واکسن آستارازنکا نیز پلتفرمی مشابه واکسن اسپوتنیک دارد و کشور انگلستان اکنون در حال مذاکرات با روسیه است تا دو واکسن را ادغام کنند و یک واکسن جدید تولید کنند بنابراین انگلستان نیز این واکسن را مورد تایید قرار داده.

وی در ادامه افزود:مسئول تایید واکسن اسپوتنیک روسیه در کشور ما سازمان غذا و داروی جمهوری اسلامی ایران بوده و بر اساس معیارهای موجود و مدارک این واکسن را تایید کرده، قرار است تا واکسن اسپوتنیک روسی توسط پرواز‌ ماهان وارد ایران شود متاسفانه در بحث زمان بندی تحویل مقداری تاخیر رخ داد اما در روز های آتی و هفته آینده قطعاً این واکسن وارد خواهد شد.

Sputnik V  و واکسیناسیون کرونا در جهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.01.2021
گزارش و تحلیل
Sputnik V و واکسیناسیون کرونا در جهان

واکسن ها در چند مرحله وارد ایران خواهند شد، که قطعاً واکسن اسپوتنیک نیز به همین شکل خواهد بود و احتمال دارد در مراحل واردات این واکسن انواع دیگر واکسن از دیگر کشور ها نیز وارد شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران انتشار اخباری که هیچگونه اساس علمی ندارند را صرفاً در جهت ایجاد ناامنی ذهنی میان مردم دانسته و عنوان کرد: من این نکته را با اطمینان کامل بیان می‌ کنم که هر واکسنی چه اسپوتنیک و چه واکسن های دیگر مشکل این موضوع را ندارند که در صورت تزریق باعث کشندگی شوند، بلکه مشکل اصلی این است که ممکن است واکسن موثر نباشد بحث اصلی دنیا این نکته است نه در بحث ایمن بودن واکسن.

هر واکسنی که اکنون در دنیا استفاده می‌ شوند از لحاظ ایمنی کاملاً یکسان هستند،  اما متاسفانه اخبار بی پایه و اساس در حال القای این افکار به مردم هستند که واکسن اسپوتنیک ایمن نیست در حالی که اکنون مجامع علمی جهان ایمنی تمام واکسن ها را یکسان می‌ دانند تنها اثر بخشی واکسن هاست که متفاوت است و بر اساس مقالات منتشر شده درباره واکسن اسپوتنیک روسیه اثر بخشی این واکسن تا ۹۵ درصد ارزیابی شده.

 آقای دکتر علیرضا رئیسی میزان واردات واکسن اسپوتنیک روسیه به ایران را حدود یک میلیون دوز عنوان کرد و تاکید کرد:جمهوری اسلامی ایران اکنون برای واکسیناسیون نیاز به تهیه ۱۲۰ میلیون دوز واکسن دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала