تلاش ژاپن برای بازگشت به برجام

© Sputnik / Vladimir Pesnya /  مراجعه به بانک تصاویر وزیر خارجه ژاپن بر تعمیق روابط با ایران در دوران جدید تأکید کرد
وزیر خارجه ژاپن بر تعمیق روابط با ایران در دوران جدید تأکید کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2021
اشتراک
ژاپن آماده است روند بازگشت به برجام را هموار سازد.

به گزارش اسپوتنیک، توشیمیتوسو موتگی، وزیر امور خارجه ژاپن در کنفرانس مطبوعاتی منظم در توکیو اعلام نمود که دولت ژاپن از ائتلاف خود با آمریکا و مناسبات سنتی دوستانه با ایران می تواند برای شرکت فعال در روند بازگشت به معامله هسته ای ایران استفاده کند.

وزیر امور خارجه ژاپن بر «رعایت  دقیق تمام شرایط معامله هسته ای » تأکید کرد. موتگی همچنین متذکر شد که ژاپن تغییر اوضاع با اجرای کار دولت جدید در آمریکا را پیگیری خواهد کرد.

پیشتر، انتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته بود که آمریکا پس از آنکه ایران به اجرای تمام مفاد قرارداد بپردازد به اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام برخواهد گشت.

ایران: آمریکا نمی‌تواند با یک امضاء به برجام بازگردد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2021
ایران: آمریکا نمی‌تواند با یک امضاء به برجام بازگردد

در تهران اینگونه اعلامیه ها را ناامیدکننده نامیدند و متذکر شدند که آمریکا به جای مطرح کردن شرایط، باید به فکر لغو تحریم های یکجانبه علیه ایران باشد که در تضاد با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مربوط به برجام است.

هشتم ماه مه سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.

 قطعنامه 2231، تصویب شده در سال 2015، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала