گزارش و تحلیل

واکسنی برای کل بشریت: مجله معتبر Lancet کارایی ۹۱.۶٪ اسپوتنیک وی را تایید کرد

© AFP 2023 / Alexander NemenovSputnik V
Sputnik V - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2021
اشتراک
این دومین مقاله منتشر شده در مجله معتبر پزشکی در خصوص اسپوتنیک وی (Sputnik V) از ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ است. این مقاله به سومین مرحله از آزمایشات بالینی واکسن پرداخته است.

واکسن اسپوتنیک وی مطمئن و موثر بوده و حفاظت کامل در مقابل موارد سخت بیماری کووید ۱۹ را تضمین می کند – این نتیجه ی کلیدی و مهم در مقاله the Lancet است. ایمونولوژیست های روسی به ماه ها تحقیق و ۱۹۸۶۶ داوطلب برای تکمیل آزمایشات بالینی فاز سوم نیاز داشتند تا کارایی ۹۱.۶٪ تایید شود.

کشف مهم دیگر ایمنی زایی از تزریقات روسی است: ۱۴۹۶۴ داوطلب که واکسن واقعی اسپوتنیک وی تزریق کردند، ۱.۳ تا ۱.۵ برابر آنتی بادی بیشتر در مقابل ویروس کرونا در بدنشان شکل گرفت نسبت به کسانی که بیماری کووید ۱۹ شان بهبود یافته است.  در طول تحقیقات ۴۹۰۱ شرکت کننده دارونما گرفتند، همانطور که طبق قوانین آزمایشات بالینی در مقیاس بزرگ معمول است.

در تحقیقات گروه داوطلبین از سنین ۶۰ تا ۸۷ سال شرکت کردند که نتایج قابل توجهی را برای این گروه سنی نشان داد. تعجب آور است که کارایی اسپوتنیک وی در بین افراد مسن  با گروه سنی ۱۸ تا ۶۰ سال (۹۱.۸٪) قابل مقایسه است.

در خصوص امنیت، کمیته مستقل نظارت بر اطلاعات تایید کرد که ۹۴٪ از کل عوارض جانبی خفیف بوده است. هیچ عارضه جانبی جدی یا آلرژی مرتبط با واکسن مشاهده نشده و اکثر موارد عوارض جزئی به شکل آنفولانزا یا سردرد بوده است.

بنیاد سرمایه گذاری مستقیم روسیه، بنیاد سرمایه داری مستقل کشور بوده و برای سرمایه گذاری های مشترک در سهام در وهله اول در روسیه و همچنین سرمایه گذاران استراتژیک و مالی بین المللی تاسیس شده است و تولید و توزیع بین المللی اسپوتنیک وی را برعهده دارد.

کریل دیمیتریف مدیر کل بنیاد سرمایه گذاری مستقیم روسیه از این مقال  Lancetاستقبال کرده و افزود که «امروز روز بزرگی در راه مقاله با پاندمی کووید ۱۹ است»:

«اطلاعات منتشر شده در Lancet نشان می دهد که اسپوتنیک وی نه تنها اولین واکسن ثبت شده در جهان بلکه یکی از بهترین هاست. طبق اطلاعاتی که به طور مستقل توسط همکاران جمع آوری و کنترل شده و سپس در ... منتشر شده، این واکسن به طور کامل در مقابل نوع سخت کووید ۱۹ محافظت می کند. اسپوتنیک وی یکی از سه واکسن در جهان با کارایی بیش از ۹۰٪ است و از نقطه نظر امنیت، ساده بودن در حمل و نقل به خاطر نیاز به نگهداری از ۲ تا ۸ درجه مثبت و قیمت مناسبتر برتری دارد. اسپوتنیک وی واکسنی برای کل بشریت است.»

واکسن «اسپوتنیک V» به زودی در ۲۵ کشور ثبت می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.01.2021
واکسن «اسپوتنیک V» به زودی در ۲۵ کشور ثبت می شود

در کل جهان فقط ۴ تولید کننده واکسن وجود دارد که مانند گامالیا نتایج آزمایشات بالینی فاز سوم خود را در مجلات پزشکی معتبر منتشر کرده اند. اسپوتنیک وی یکی از سه واکسن در جهان با کارایی ثابت شده بیش از ۹۰٪ است. سایر واکسن ها شاخص های کارایی پایین ترین دارند مانند ۶۲.۱٪ برای AstraZeneca، ۵۰٪ برایSinovac و ۷۹.۳٪ برایSinopharm

در هر صورت واکسن اسپوتنیک وی با کارایی بیش از ۹۰ درصد، حمل و نقل آسانتر، قیمت پایین تر و واکنش ایمنی طولانی تر که از باصطلاح «واکسیناسیون تقویت کننده ناهمگن» بدست می آید، با استفاده از دو ناقل مختلف در دو واکسیناسیون جداگانه برتری خود را نشان می دهد.

بنیاد سرمایه گذاری مستقیم روسیه بارها اعلام کرده است که اسپوتنیک وی آماده کمک به بالابردن کارایی سایر واکسن هایی است که تاثیر کمتر از ۹۰٪ دارند. این بنیاد با AstraZeneca همکاری می کند تا کارایی واکسن را با افزودن اسپوتنیک وی از ۶۲.۱٪ به سطح بسیار بالاتری برساند.  

برای تولید آسان، برای توزیع مناسب

به دلیل انتقاداتی که طی چند ماه گذشته علیه داده‌های موثق ایراد شده، بسیاری از محققان و دانشمندان غرب نیز از این مقاله استقبال کردند. به عقیده دکتر یان جونز از دانشگاه « ریدینگ» و دکتر پالی روی از مدرسه عالی «بهداشت و طب گرمسیری»( Hygiene & Tropical Medicine) لندن که درگیر بررسی مقاله منتشره در «لنست» نبودند، اظهار داشتند «توسعه واکسن « اسپوتنیک وی» به دلایل نامشخص و عدم شفافیت مورد انتقاد قرار گرفته است. اما نتایج منتشر شده آشکارا و مشخص است و اصول علمی واکسیناسیون گویای آن است که روش دیگری به غیر از واکسن، هم اکنون نمی تواند وارد میدان عمل برای کاهش بروز کووید -19 بشود».

چزرکینسکی مدیر تحقیقات موسسه ملی بهداشت و تحقیقات فرانسه «سیسیل» معتقد است که واکسن «اسپوتنیک وی» از نظر لجستیکی و فرمول آن از برتری معینی برخوردار است:«نتایج میان دوره ای فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن «اسپوتنیک وی کووید»، ادنوویروس وکتور قابل توجه است. این واکسن بسیار موثر، کارآمد و ایمنی زا برای گروه های سنی مختلف است. این یک خبر خوب است، زیرا این واکسن فرمولاسیون دوگانه، برای تولید راحت است و گسترش آن به دلیل کمبود جهانی واکسن و مسائل لجستیکی از لحاظ دمای مناسب برای نگهداری واکسن در زمان حمل و نقل که برای استفاده اضطراری در نظر گرفته می شود آسان تر است».

در آرژانتین که تا کنون واکسن روسی را دریافت کرده و کمپین موفق واکسیناسیون در آنجا راه اندازی شده است، متخصصان بخش تندرستی کارآمدی و کیفیت این واکسن را مورد تمجید قرار داده اند: مقاله منتشره در « لنست» تأکیدی بر نتایج موفق این واکسن است و اطلاعات مکملی در باره کیفیت و ایمنی این واکسن در گروه های سنی مختلف را ارائه می دهد».

سازنده اولین واکسن کرونا در جهان می خواهد واکسن جدیدی را بسازد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2021
سازنده اولین واکسن کرونا در جهان می خواهد واکسن جدیدی را بسازد

عمر سوئد (Omar Sued)، رئیس جامعه متخصصان عفونی در آرژانتین معتقد است:« از نقطه نظر سلامتی جامعه، کارایی واکسن بسیار بالا بود. ایمنی آن بسیار خوب بود. انتشار این خبر برای توصیف مقیاس و عرضه گسترده واکسن در جهان ضروری است».
دیوید لیورمور، پروفسور دانشکده پزشکی میکروبیولوژی از دانشگاه « ایست انگلیا»( East Anglia) بریتانیا در این باره گفت:«هم اکنون، دنیا نیاز به تمام واکسن های خوبی دارد که می تواند به آن ها دسترسی پیدا کند. اینها نتایج قابل توجهی هستند: واکسن «اسپوتنیک وی» اولین واکسن ادنوویروس وکتور با 90 درصد کاراریی با 2 mRNA واکسن است».
در این میان، تعداد افرادی که با واکسن « اسپوتنیک وی» واکسینه می شوند رو به افزایش است. هیلدگوند ارتل (Hildegund C.J. Ertl) دانشمند آمریکایی از موسسه «ویستار» از مرکز واکسن و ایمونوتراپی ابراز داشت که واکسن «اسپوتنیک وی» در پیشگیری از بیماری جدی و یا مرگ، 100 درصد کارآمد است که نهایتا پارامتر مهمی است. ما همه می توانیم تا وقتی بیرون از بیمارستان و یا گورستان قرار داشته باشیم از زکام بدور بمانیم.
« حتی بعد از تزریق یک دوز آن، ایمنی «اسپوتنیک وی» در مقابل بیماری 87.6 درصد است که موثرتر و کارآمدتر از AZ یا J&Jمی باشد. واکسن «اسپوتنیک وی» را بر خلاف واکسن های فایزر و مدرنا می توان در یخچال نگهداری کرد که از اهمیت بالایی برای مقابله با پاندمی جهانی کووید -19 برخوردار است.
گسترش تحقیقات
واکسن «اسپوتنیک وی» در ماه مه سال 2020 توسط مرکز ملی تحقیقات علمی ویروس شناسی «گامالیا» در روسیه ساخته شد. این واکسن با استفاده از ادنوویروس انسانی ساخته شده و یکی از ارزانترین واکسن های جهان است. هر دوز آن 10 دلار قیمت دارد. تا پایان سال گذشته، این واکسن برای واکسیناسیون عمومی در روسیه مورد تأیید قرار گرفت که واکسیناسیون شهروندان روسیه در دسامبر سال 2020 آغاز شد که برای شهروندان روسیه کاملا رایگان است.
مطابق با اطلاعات بنیاد سرمایه گذاری های مستقل روسیه، واکسن « اسپوتنیک وی» در 16 کشور جهان به ثبت رسیده است. انتظار می رود که طی چند روز آینده، شهروندان بولیوی، قزاقستان، ترکمنستان، فلسطین، امارات متحده عربی، پاراگوئه، مجارستان، ارمنستان، الجزیره، بوسنی و جمهوری صربستان، ونزوئلا و ایران با واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه واکسینه بشوند.
بیش از 50 کشور درخواست دریافت 1.2 بیلیون دوز واکسن « اسپوتنیک وی» را برای شرکای بنیاد سرمایه گذاری های مستقیم روسیه در هند، برزیل، چین، کره جنوبی ارسال کرده اند و دیگر کشورها در حال تولید این واکسن برای بازار جهانی هستند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала