گزارش و تحلیل

پیام بایدن با انتصاب مالی به عنوان نماینده ویژه در امور ایران

© REUTERS / Jim Bourgپیام بایدن با انتصاب مالی به عنوان نماینده ویژه در امور ایران
پیام بایدن با انتصاب مالی به عنوان نماینده ویژه در امور ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جو بایدن، رابرت مالی را به عنوان نماینده ویژه خود در امور ایران منصوب کرد که پیشتر دستیار باراک اوباما در امور خاورمیانه بوده است.

پیش از این نیز رویترز  به نقل از دو منبع آگاه  از این انتصاب خبر داده بود و امروز یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام نمود که دولت جو بایدن روز پنجشنبه رابرت مالی را به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران منصوب کرده است.
رابرت مالی  در حال حاضر رئیس و مدیر عامل گروه بین‌المللی بحران در واشینگتن است. وی قبل از تصدی این عنوان، به عنوان دستیار ویژه باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده و هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه، آفریقای شمالی و منطقه خلیج فارس فعالیت می‌کرد. 

خبرگزاری اسپوتنیک درباره انتصاب اخیر ریاست جمهوری آمریکا با سید محمد مرندی استاد مسائل اروپا و آمریکای شمالی به گفتگو نشست.

با توجه به انتصاب رابرت مالی که پیشتر در سمت دستیار ویژه باراک اوباما فعالیت کرده بود، روابط ایران و آمریکا به چه سمتی خواهد رفت؟

بایدن نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را منصوب کرد  - اسپوتنیک ایران
بایدن نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را منصوب کرد

بنظرم من بایدن قبلا یک جمله کلیدی به کسانی که به او رای دادند و حامیان ثروتمندانش گفته است که مهمترین جمله ای است که هم در حوزه سیاست داخلی آمریکا می شود به آن ارجاع کرد و هم در سیاست خارجه و آن این بود که گفت چیزی به طور اصولی تغییر نمی کند و عوض نمی شود پس بنا نیست که تغییرات اساسی صورت بگیرد که بحث منطقه و بحث ایران و آمریکا نیز شامل می شود. سیاست های فشار حداکثری ابتدا در دوران اوباما اجرا شد که تحریم های گسترده ای را علیه ایران اعمال کردند. همچنین با اینکه در زمان اوباما توافق برجام شکل گرفت ولی برجام اجرا نشد و بعدا به طور واضح خودشان گفتند که اصلا بنا نبود که برجام را آمریکایی ها به طور کامل اجرا کنند بنابراین بایدن هم برجام را اجرا نخواهد کرد یعنی نیتش این نیست که برجام را اجرا کند.

یکی از اشتباهات ما این بود که حرف رهبری را نسبت به اجرای تعهدات در برجام گوش ندادند. رهبری گفت که طرفین باید گام به گام برجام را اجرا کنند. ما همه تعهدات خودمان را اجرا کردیم و بعد از آن منتظر ماندیم طرف مقابل متقابلا این کار را انجام دهد که انجام نداد. بدون در نظر گرفتن اینکه برجام خوب بد یا بد بود ولی این یک اشتباه خیلی بزرگی بود. تا آخرین روزی که اوباما سرکار بود کشور ما دائما منتظر این بود که آنها تعهداتشان را اجرا کنند و آنها هم اجرا نکردند و بنا هم نداشتند که اجرا کنند.

بایدن سیاست بیمه درمانی ترامپ را لغو کرد - اسپوتنیک ایران
بایدن سیاست بیمه درمانی ترامپ را لغو کرد

بنابراین توقع این که آقای بایدن که اطرافیانش حتی تند رو تر از اطرافیان اوباما هستند برجام را اجرا کنند یک توهم و یک خوش خیالی است. آن هایی که این حرف را تبلیغ می کنند می دانند که صادقانه نیست ولی چون این تلقین نگاه خوشبینانه منفعت سیاسی برای آنها دارد و امیدشان به این است که مردمی که تحت فشار تحریم ها هستند به سمت این سرابی که اینها دارند نشان می دهند حرکت کنند این حرف را می زنند وگرنه خودشان می دانند که سراب است. هیچ عاقلی در کشور ما نیست که نداند که بایدن بنا نیست برجام را اجرا کند.

ترکیب تیم بایدن ترکیب تیم تندی است که از همه مهمتر مشاور امنیت ملی آن است که در کاخ سفید و در کنار رئیس جمهور مستقر خواهد شد.  جک سالیوان که مشاور امنیت ملی بایدن است همان کسی است که در اوایل سال 2012 در ایمیلی به کلینتون گفت که القاعده در سوریه با ما است. شخصی که 10 سال پس از یازده سپتامبر تایید می کند که آمریکا دارد با القاعده در سوریه کار می کند. کل این تیم مشخص است که برجام را اجرا نخواهند کرد البته به بنظر من آمریکا یک سری از تحریم ها و محدودیت را با فرمان ریاست جمهوری بر می دارد که فشار روانی بر ایران بیاورند و بگویند که ما کار انجام دادیم و یک سری کارهای کوچک و بعد از آن با استفاده از رسانه های خودشان مثل بی بی سی فارسی، من و تو، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا و دویچه وله و همچنین ارتش سایبری آنها در آلبانی و مجاهدین خلق، سلطنت طلبان و سایر ابزارهایشان و همچنین با استفاده از افراد داخل کشور که همسویی با آنها دارند به کشور فشار بیاورند. این مسیریی است که آمریکایی ها احتمالا خواهند رفت. یعنی اگر بایدن عاقل باشد این کار را خواهد کرد و اگر عاقل نباشد همین فشار حداکثری را ادامه خواهد داد. اگر کمی از ترامپ عاقل تر باشد یک سری از تحریم ها را بر می دارد که یک خوشبینی کاذبی را بوجود بیاورد به امید اینکه که فضای سیاسی داخل و افکار عمومی به سمت امتیاز دادن به آمریکا سوق داده شود. 

بایدن فروش اسلحه به عربستان و امارات را به تعلیق درآورد - اسپوتنیک ایران
بایدن فروش اسلحه به عربستان و امارات را تعلیق کرد

مورد اول اینکه این مسیر را یکبار آمریکایی ها در زمان اوباما رفته اند و این خوشبینی را در بخش قابل توجهی از جامعه ما بوجود آورده اند و تکرار آن بسیار دشوار تر از گذشته است. چرا که مذاکرات لازم انجام شده و ما برجام را همه کم و کاستی هایش اجرا کردیم. چون الان مواردی که مذاکره شده روی میز است و توافق هم شده است و باید اجرا شود و آن هم به طور کامل اگر اجرا نشود چرا باید مذاکره مجدد انجام شود. اگر مذاکراتی که بر سر آن توافق شده اجرا نشود مذاکرات جدید بی مفهوم است. مذاکرات موقعی مفهوم دارد که اطمینان باشد نتیجه گرفته شده اجرا می شود. وقتی مذاکرات اجرا نشده مذاکره مجدد که معنی ندارد. مذاکرات انجام شده و مردم ما می دانند که ما امتیازات قابل توجهی را داده ایم و انعطاف زیادی نشان دادیم و در هر حال برجام امضا شد. به همین دلیل فریب دادن مردم ایندفعه برای آمریکا و همقطارانش بسیار دشوار تر خواهد بود. 

مورد دوم این است که دنیا در حال تغییر است و آمریکا رو به ضعف است و مشکلات درونی فوق العاده ای دارد، بحران هویتی و بحران اقتصادی، بحران طبقاتی، بحران نژادی الان در آمریکا فراگیر است و آنچه که مسلم است این است که آمریکا به سمت فرو رفتن بیشتر در این بحران طی ماههای آینده و سال های آینده است. بنابراین توانمندی آمریکا در برابر ایران و دیگر کشورهای جهان نیز محدود تر شده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала