گفتگوی نماینده آمریکا با مقامات سه کشور اروپایی درباره برجام

© Fotolia / jiawangkunآمریکا ضرورت گسترش توافق هسته ای با ایران را اعلام کرد
آمریکا ضرورت گسترش توافق هسته ای با ایران را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک مقام اروپایی اعلام کرد رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با مقامات سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان درباره توافق هسته‌ای ایران گفتگو کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از   باشگاه خبرنگاران جوان ، این گفتگو در روز پنجشنبه برای ارزیابی شرایط فعلی در رابطه با ایران بوده است.

یکی از منابع دیپلماتیک اروپایی روز جمعه گفت: رابرت مالی با مقامات ارشدی از کشور‌های انگلیس، فرانسه و آلمان گفتگو کرد تا دیدگاه کشور‌های اروپایی عضو توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را درباره شرایط کنونی ارزیابی کند.

این منبع اروپایی که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد: «این صحبت‌ها به منظور ارزیابی کلی از توافق هسته‌ای و ارزیابی دیدگاه ما انجام گرفت.»

آیا دولت بایدن در بازگشت به برجام عجله دارد؟  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا دولت بایدن در بازگشت به برجام عجله دارد؟

وزیر خارجه جدید آمریکا  اخیرا در نشست خبری خود اظهار کرد: بایدن بسیار شفاف است. اگر ایران به تعهدات خود ذیل توافقنامه هسته ‌ای عمل کند، آمریکا نیز برمی‌ گردد.

او ادامه داد: اگر ایران به برجام برگردد و پایبند باشد، ما یک تیم تخصصی برای گفت‌وگو درباره بازگشت به این توافق تشکیل می‌دهیم، آن زمان همراه با متحدان خود از برجام به عنوان سکویی برای حل موضوعات دیگر استفاده خواهیم کرد. اما تا آن زمان فاصله زیادی وجود دارد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. پس از روی کار آمدن بایدن احتمال بازگشت امریکا به برجام و رفع تحریم های این کشور علیه ایران وجود دارد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала