گزارش و تحلیل

اکونومیست: چشم انداز مهار کرونا

© Photo / Lorenzo Casalino / Amaro Lab / U.C. San Diegoاکونومیست: چشم انداز مهار کرونا
اکونومیست: چشم انداز مهار کرونا   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در کشورهای پیشرفته واکسیناسیون هم اینک جریان دارد. اما واکسیناسیون انبوه زمان بر است. کشورهای فقیر ممکن است واکسینه نشوند.

اسپوتنیک، هفته نامه انگلیسی اکونومیست در سرمقاله خود می نویسد: در ابتدای سال 2021 ، سه واکسن به طور گسترده در کشورهای پیشرفته به کار برده می شود -   Pfizer (ایالات متحده) و BioNTech (آلمان) ، Moderna (ایالات متحده) و AstraZeneca ( دانشگاه آکسفورد انگلستان). واکسن های چینی و روسی پس از توافق نامه های دو جانبه دیپلماتیک ، در داخل کشور و در کشورهای در حال توسعه مانند مصر مورد استفاده قرار می گیرند.

انتظار می رود انگلیس ، ایالات متحده و بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا گروه های اولویت دار خود را تا پایان ماه مارس و بقیه کشورهای ثروتمند تا پایان ماه ژوئن واکسینه  کنند. بنابراین، ما انتظار داریم که چشم انداز اقتصاد جهانی از اواسط سال 2021 بهبود یابد و بهبود آن در سه ماهه سوم و چهارم تسریع شود. با این حال ، در آن زمان زندگی به حالت عادی بارنخواهد گشت ، زیرا واکسیناسیون قسمت اصلی جمعیت تا اواسط سال 2022 ادامه خواهد داشت. از کشورهای با درآمد متوسط ​​طبق برنامه اقتصادی رایج در   ثروتمندترین کشورها ، روسیه می تواند واکسن های مخصوص خود را بکار ببندد. یعنی واکسیناسیون دسته جمعی در روسیه تا اواسط سال 2022 انجام خواهد شد.

واکنش ها به ثبت واکسن اسپوتنیک وی در ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش ها به ثبت واکسن "اسپوتنیک وی" در ایران

برای سایر کشورهای با درآمد متوسط ​​، از جمله مکزیک و برزیل ، تحویل واکسن در ازای آزمایشات بالینی و ساخت کارخانه های تولید کننده واکسن، دسترسی زودهنگام به دوزهای گروههای اولویت دار را تامین خواهد کرد. اما توانایی آنها در انجام واکسیناسیون گسترده به توانایی مالی ، تعداد جمعیت ، تعداد کارکنان بهداشت ، وضعیت زیرساخت ها و اراده سیاسی بستگی دارد.

به طور جداگانه باید به چین و هند اشاره کرد: هر دو كشور واكسن های خود را تولید كرده اند و به طور سیستماتیک آنها را بکار می برند، اما به دلیل تعداد جمعیت آنها ، برنامه های واكسیناسیون انبوه تا پایان سال 2022 ادامه خواهد داشت. این تقریباً با چارچوب زمانی مورد انتظار برای اکثر کشورهای با درآمد متوسط ​​مطابقت دارد.

سرانجام ، بقیه کشورهای با درآمد متوسط ​​و پایین باید به COVAX امید ببندند، ابتکار عمل سازمان بهداشت جهانی (WHO) با هدف تهیه 6 میلیارد دوز واکسن برای  کشورهای فقیرتر که 20٪ از جمعیت هر کشور را در بر خواهد گرفت. دو میلیارد اول  واکسن در سال 2021 اهدا خواهد شد. بیشتر آنها به کارکنان پزشکی می رسد. با این حال ، تحویل واکسن در چارچوبCOVAX می تواند کند باشد ، به خصوص اگر تأخیر تولید در کشورهای ثروتمند ، تحویل را به کشورهای فقیرتر به تأخیر بیندازد. در کشورهای در حال توسعه ، واکسیناسیون گسترده تا سال 2023 انجام نخواهد شد ، اگر اصلا انجام شود.

خانم آگاته دماره (Agathe Demarais) ، رئیس شعبه پیش بینی جهانی اکونومیست ، توضیح می دهد: شکاف بین کشورهای ثروتمند و فقیر بسیار زیاد است. بیشتر کشورهای در حال توسعه (بیش از 85 کشور) تا سال 2023 دسترسی گسترده ای به واکسن نخواهند داشت. بعضی از آنها - به ویژه کشورهای فقیر با جمعیت جوان - ممکن است انگیزه خود را برای تزریق واکسن از دست بدهند ، به ویژه اگر اپیدمی گسترش پیدا کند و هزینه های واکسیناسیون غیرقابل تحمل باشد.

خانم دماره معتقد است که "دیپلماسی واکسن" روند مهم دیگر خواهد بود. او می گوید: "هر دو روسیه و چین ممکن است موضع کاری در مورد واکسن را در پیش گرفته و واکسیناسیون ویروس کرونا را به برگ برنده ای برای پیشبرد منافع طولانی مدت خود تبدیل کنند."

دماره در پایان خاطرنشان کرد که واکسن ها علیه تعدادی از بیماری ها - به عنوان مثال فلج کودکان یا سل - از دهه های گذشته وجود داشته است. با این حال ، هنوز بسیاری از مردم در کشورهای فقیرتر به آنها دسترسی ندارند. ویروس کرونا ، که یک سال پیش "جدید" شناخته می شد ، برای مدت طولانی با ما خواهد بود ، مانند بسیاری دیگر از بیماریها یی که زندگی ما را در طول قرن ها تعیین کرده اند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала