اعلام میزان غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران

CC BY 4.0 / Tasnim / سایت فردو
سایت فردو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران اعلام کرد کشور وی طی یک ماه ۱۷ کیلوگرم اورانیوم را به میزان ۲۰% غنی سازی کرده که بیشتر از سریع تر از زمان بندی مقرر از سوی مقامات جمهوری اسلامی بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ایران، صبح امروز (پنجشنبه) در بازدید از مجتمع غنی‌سازی شهید علی محمدی (فردو) اظهار کرد: من امروز بر اساس نظارت میدانی و قانون راهبردی لغو تحریم‌ها که در مجلس تصویب رسید و زمانبندی‌های اجرایی آن به سایت فردو آمدیم. امروز شاهد بودم که این قانون مرحله به مرحله به اجرا درآمده است.

قالیباف گفت: در غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم که قرار بود سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شود، از جهت زمانبندی جلوتر هستند و در عرض حدود یک ماه توانستند ۱۷ کیلوگرم اورانیوم را غنی سازی کنند.

عراقچی: در صورت لغو تحریم ‌ها غنی ‌سازی را متوقف می ‌کنیم - اسپوتنیک ایران
عراقچی: در صورت لغو تحریم‌ها غنی ‌سازی را متوقف می ‌کنیم

پیشتر شهریار حیدری نایب رئیس کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست‌ خارجی مجلس، روز ۱۷ ژانویه با بیان اینکه در مسئله هسته‌ای خود پنهان کاری نداریم، گفته بود: غنی ‌سازی ۲۰ درصدی که در حال انجام شدن است با اطلاع آژانس صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در برجام ایران و کشورهای ۱+۵ تعهد کرده بودند که یکسری تعهدات را که برعهده گرفته بودند را عملیاتی کنند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران این تعهدات را عملی کرد اما امریکا از این توافق‌نامه بین‌المللی خارج شد و اروپایی‌ها نیز با فشار کاخ سفید به تعهدات خود عمل نکردند و برجام را به سمت نابودی بردند. ذیل برجام قرار بود محدودیت های ایران در بحث بیمه‌ای، مراودات بانکی، صنعت هوایی و کشتیرانی برداشته شود که متاسفانه با خروج ترامپ از برجام این موضوعات عملیاتی نشد که در نهایت ایران تصمیم به کاهش تعهدات برجامی خود گرفت.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست‌ خارجی مجلس با تاکید بر اینکه اگر بایدن بدون قید و شرط برجام را اجرا کند ایران نیز تعهدات خود را اجرایی خواهد کرد، افزود:اما اگر طرف‌های غربی بخواهند بحث مذاکره را پیش‌ بکشند و از ما زمان بخرند قطعا این موضوع برای ایران هیچ سودی نخواهد داشت. در مقابل این بدعهدی‌های طرف غربی اجرا مصوبه مجلس با عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بهترین گزینه است که دولت باید در زمان مقرر به مفاد این قانون عمل کند.

وی با بیان اینکه مصوبه مجلس در اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بر اساس حقوقی است که ملت ایران در آژانس بین ‌الملللی انرژی اتمی دارند، گفت:حتی غنی سازی ۲۰ درصدی که در حال انجام شدن است با اطلاع آژانس صورت گرفته چون بنای جمهوری اسلامی ایران شفاف‌سازی است و پنهان‌کاری در مسئله هسته‌ای خود ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала