آیا یارانه پردرآمدها حذف خواهد شد؟

© Photo / IRNA تهران
 تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت به دنبال افزایش قیمت گازوئیل در 1400 است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حذف یارانه پردرآمدها، از تلاش دولت برای افزایش قیمت گازوئیل در سال 1400 خبر داد.

وی در ادامه گفت:« مجلس به این دلیل که این کار می‌تواند موجب بروز شوک به بازار شود مخالف است.

برای سال 1400 به هیچ‌وجه نباید نرخ حامل‌های انرژی را تغییر داد چرا که این کار بسیار خطرناک است، البته زمزمه‌هایی درباره افزایش نرخ گازوئیل وجود دارد که من معتقدم این موضوع می‌تواند جرقه‌ای برای جهش قیمت‌ها شود و از نمایندگان می‌خواهم که به این موضوع رأی ندهند چرا که شوک جدیدی به اقتصاد کشور وارد خواهد شد.

 مجلس شورای اسلامی در ایران  - اسپوتنیک ایران
اختصاص ۳۳ هزار میلیارد تومان یارانه دارو

به هیچ وجه درست نیست که به 80 میلیون ایرانی یارانه بدهیم، این در حالی است که براساس قانون سه دهک انتها یعنی پردرآمدها از دریافت یارانه حذف می‌شدند و به سه دهک پایانی و کم‌درآمده داده می‌شد اما متأسفانه این قانون عملیاتی نشده است.

در کمیسیون تلفیق این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت که یارانه دهک‌های انتهایی یعنی پردرآمدها را کم کنند، اما من معتقدم یارانه آنها بایستی حذف شود و درآمد استحصاله از این موضوع را به دهک‌های کم‌درآمد جامعه تخصیص دهند.

پردرآمدهای جامعه اصلا متوجه نمی‌شود که مبلغی به عنوان یارانه به حساب آنها واریز شده است، آنها می‌گویند که 45 هزار تومان هر ماه به حسابمان می‌آید و اصلا برای آنها این ارقام مهم نیست ولی اگر این مصوبه کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس بیاید، قطعا نمایندگان در این باره بحث و بررسی‌های متعددی کرده و تلاش می‌کنیم یارانه دهک‌های انتهایی یعنی پردرآمدها را حذف کنیم.

20 درصد دهک‌های پردرآمد یارانه‌بگیر را باید حذف کنیم که حدود 16 میلیون ایرانی می‌شود و این کار جابجایی منابع درآمدی است و هیچ هزینه‌ای هم برای دولت ندارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала