موضوع نفتکش ایرانی، فنی است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خطیب‌زاده: منتظر دریافت اطلاعات بیشتری از سوی دولت اندونزی درباره توقیف نفتکش ایرانی هستیم.

به گزارش اسپوتنیک، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز 25 ژانویه (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد که منتظر دریافت اطلاعات بیشتری از سوی دولت اندونزی درباره توقیف نفتکش ایرانی هستیم. موضوع فنی است و سفارت ایران و وزارت خارجه موضوع را از نزدیک پیگیری می‌کنند.

وی در ادامه گفت:« منتظر دریافت اطلاعات بیشتری از سوی دولت اندونزی هستیم. برخی اطلاعات ضد و نقیضی دریافت کرده‌ایم که مایل هستیم شفاف‌تر و دقیق‌تر اطلاع رسانی شود.

این یک  موضوع فنی است و در کشتیرانی از این موارد اتفاق می‌افتد. سازمان بنادر ما و شرکت صاحب کشتی در پی پیدا کردن دلیل موضوع و حل و فصل آن است. سفارت ما در اندونزی و وزارت امور خارجه از نزدیک موضوع را پیگیری می‌کنند و اگر به نتیجه‌ای برسیم حتما اطلاع رسانی می‌شود».

هدف قرار گرفتن ۷ نفتکش در مسیر سوریه - اسپوتنیک ایران
هدف قرار گرفتن ۷ نفتکش در مسیر سوریه

وی در خصوص برجام گفت:« هیچ اتفاق جدیدی هنوز درباره برجام شاهد نبودیم. موضع ما همان است که قبلا گفتیم، باید شاهد رفع تحریم‌ها و اجرای موثر برجام از سوی آمریکا و طرف‌های دیگر حاضر در برجام باشیم. تا موقعی این اتفاق نیفتد و به طور موثر رفع تحریم‌ها و پایبندی آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ را نبینیم، هیچ اتفاقی از سوی ایران رقم نخواهد خورد.

جمهوری اسلامی ایران همانطور که بارها گفته است اگر طرف مقابل به تعهداتش برگردد و اجرای موثر داشته باشد و تحریم ها را تماما بردارد و شرایط به ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برگردد، همه اقدامات ایران که ذیل برجام انجام شده و اقدامات کاهش تعهدات همه برگشت پذیر هستند و ایران متناظر با آن اقدام خواهد کرد. تا آن موقع ما منتظر اقدام خواهیم بود و به این گفته‌‌ها توجهی نمی‌کنیم.

 صحبت زیاد شنیدیم الان وقت عمل است. اگر دولت جدید آمریکا مایل است نشان دهد از مسیر دولت قبلی فاصله می‌گیرد و به مسیر درست در اجرای تعهداتش برمی‌گردد.

دیپلماسی اقتصادی یک امری است که تنها به وزارت امور خارجه برنمی‌گردد. نهادها و سازمان‌هایی که مسؤولیت مستقیم در حوزه تجارت، سرمایه‌گذاری، بازرگانی و مراودات دارند اختیاراتی دارند که در دست وزارت امور خارجه نیست. وزارت خارجه مسؤولیت هماهنگی و تسهیل امور را دارد. برخی از این سازمان‌ها در بسیاری موارد نقش تسهیل کننده ما را مورد استفاده قرار نمی‌دهند.

ضمن اینکه وزارت امور خارجه پاسخگو است ولی مطلع باشید وزارت امور خارجه مسؤولیت همه امور را ندارد.

کافی است توجه کنید به فشار حداکثری که آمریکا وارد کرد. آمریکا با چه هدفی این فشار را وارد کرد؟ برای فروپاشی اقتصاد ایران، قطع روابط ایران با کشورهای مختلف. زمانی که کرونا وارد ایران شد اولین جملات از دهان برخی مقامات آمریکایی این بود که کرونا کاری که نتوانستیم انجام دهیم در بستن مرزها و مراودات انجام داد. یک سال است گذشته حجم همکاری‌های ما با همسایگان را شاهدید. آیا الا بختکی انجام می‌شود؟ روزی که بتوانیم آشکار برای ملت بگوییم به دست جوانان گمنام در اقصی نقاط این روزها رقم خورده است.

هایکو ماس - اسپوتنیک ایران
آیا آمریکا به گفت‌وگو درباره برجام باز خواهد گشت؟

از بی انصافی باید فاصله گرفت و باید کاری که کل جمهوری اسلامی در راستای بی اثر کردن این فشار حداکثری به ویژه در حوزه اقتصادی انجام داده ارج گذاشت. تجار ما محصولات خود را هر سختی صادر می‌کنند و نفت خود را می‌فروشیم.

موضع ما کاملا روشن است. چارچوبی به نام تعهدات آمریکا در ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ داریم و آمریکا باید به تعهداتش عمل کند. اقدامات تروریستی در منطقه به خاطر زد و بندهایی است که در طرف‌های ثالثی می‌بینیم که شاید باتلاقی برای دولت جدید آمریکا ایجاد یا به عملیات تروریست‌ها پر و بال بدهند. این مسیر را یک بار رفتند و قربانیان اصلی آن مردم منطقه بودند و آنهایی که این طراحی‌ها را کردند.

تکلیف مجلس در قانون اخیر برای دولت و سازمان انرژی اتمی روشن است. اگر طرف‌های ما در برجام از جمله اروپا و آمریکا ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ تعهداتشان را انجام ندهند .ایران باید نظارت‌های فراپادمانی یا آنچه به عنوان پروتکل الحاقی را متوقف کند. اینکه کم و کیف آن چگونه خواهد بود در قانون است و همکاری ایران با آژانس متوقف نمی‌شود به معنای اخراج بازرسان نیست بلکه به معنای توقف نظارت‌های فراپادمانی است. هم طرف‌ها در اروپا  وسازمان انرژی اتمی می‌داند و شفاف این کارها انجام می‌شود و به آنها اطلاع داده شده است.

اینکه دولتی روزی به دلیلی دلش نمی‌خواهد از توافقی که ذیل قطعنامه شورای امنیت بیرون برود و بعد بخواهد بگوید برمی‌گردم . این شدنی نیست. نباید اجازه داد کسی به خاطر دل بخواهی از بندها استفاده و کلیت برجام را زیر سؤال ببرد. آنچه ایران می‌گوید مبنای حقوقی و دقیقی دارد. بازگشت به برجام باید متعهدانه و مسؤولانه باشد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала