گزارش و تحلیل

آینده جهان بعد از ترامپ

© REUTERS / CARLOS BARRIAآینده جهان بعد از ترامپ
آینده جهان بعد از ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در عالم سیاست چیزی به عنوان دشمن دائم و یا دوست دائم وجود ندارد.

در عالم سیاست چیزی به عنوان دشمن دائم و یا دوست دائم وجود ندارد بلکه این منافع استراتژیک کشورها است که موجب دوستی و یا حتی دشمنی کشورها با یکدیگر می شود.

حتی در برهه هایی ممکن است شما کشورهایی را متحد یکدیگر در یک جنگ ببینید، مثل شوروی سابق و ایالات متحده در جنگ جهانی دوم.

و در برهه ای دیگر این دو دشمن یکدیگر باشند، مانند شرایط بعد از جنگ جهانی دوم.

حتی در برهه ای از زمان شاید شما ببینید کشورهایی با هم در جنگ هستند مانند آلمان و فرانسه و انگلیس و در برهه ای دیگر این کشورها با هم متحد می شوند که اتحادیه اروپا را تشکیل دهند.

البته در این مورد اخیر (تشکیل اتحادیه اروپا) فقط بحث منافع استراتژیک کشورها مطرح نبود بلکه بعد از دو جنگ جهانی خانمانسوز تفکر های اجتماعی مردمان اروپایی هم به جایی رسید که آنها تشخیص دادند به جای جنگیدن با هم بهتر است مرزها را بردارند و با یکدیگر همکاری مشترک داشته باشند تا قویتر باشند وبتوانند با بحران های روبرو مواجه گردند.

استراتژی های واکسنی ایران کدامند؟ - اسپوتنیک ایران
استراتژی های واکسنی ایران کدامند؟

این جریان زمانی بیشتر نمود پیدا کرد که پس از جنگ جهانی دوم زیربناهای اقتصادی اروپا کاملا نابود شده بود و مردم اروپا خودشان متوجه شدند که اگر با هم متحد نشوند همه نابود خواهند شد.

هنوز هم اگر به اروپا سفر کنید بسیاری از افراد مسن در کشورهای مختلف اروپایی نسبت به کشورهای دیگر اروپایی موضع خصمانه دارند ومغز آنها نتوانسته شرایط جهان نوین را پردازش کند، اما جوانان توانسته اند از این مسایل عبور کنند.

چین کمونیست به بزرگترین کشور سرمایه داری جهان تبدیل شده، برخی کشورهای شرق آسیا که روزی با آمریکا در ستیز بودند امروزه به متحدین اقتصادی آمریکا و اروپا تبدیل شده اند.

ولی خوب طی این مدت، پس از جنگ جهانی دوم، هم برخی به دنبال سیاست های تفرقه انگیز وسلطه جویانه بودند امری که موجب آن شد تا طی یکی دو دهه اخیر باز هم جریان های راستگرایی افراطی و پپولیسم سیاسی و حتی نژاد پرستی به دلایل مختلف در برخی کشورها قدرت گرفت و ظهور افرادی چون ترامپ در آمریکا (که به نماد پپولیسم آمریکایی شهرت یافته) و یا بوریس جانسون در انگلیس (که سردمدار جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا هست) یا ژائیر بولسونارو در برزیل (که نماد راست افراطی در آمریکای لاتین است) و... همه به نوعی یک تلاش مجدد از طرف راست افراطی برای بازگشت به قدرت بود که با سقوط ترامپ احتمالا به زودی شاهد سقوط بقیه مهره های راست افراطی خواهیم بود.

Пентагон США - اسپوتنیک ایران
در امریکا از لزوم بازنگری در استراتژی امنیت ملی خود سخن گفتند

برخی شاید تصور کنند که ماجرای این سقوط فقط مباحث سیاسی بوده اما واقعیت امر این است که انتشار ویروس کرونا هم منجر به آن شد تا بسیاری متوجه این شعر گلستان سعدی شوند:

 بنی آدم اعضای یک دیگرند

 که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بی غمی

نشاید که نامت نهند آدمی

مریضی ای که شروع اش در شرق نقشه زمین یعنی چین بود اما بیشترین تعداد کشته هایش در غرب نقشه زمین آمریکا بود وهست.

خوب در این شرایط کرونا همه متوجه شدند که دنیا چه قدر کوچک است و ویروس غنی و فقیر نمی شناسد.

بزرگترین خطر برای سلطه جویی آمریکا در جهان  - اسپوتنیک ایران
بزرگترین خطر برای سلطه جویی آمریکا در جهان

هیچ کشوری هر چه قدر هم ابر قدرت باشد از یک ویروس به این کوچکی نمی تواند مصون بماند.

به هر صورت تنها راه مبارزه با این آفت مشترک جهانی همکاری همه انسان ها با هم است و امروزه این شرایط شاید تلنگری باشد تا انسان ها متوجه شوند باید مرزهای فیما بین را بردارند و با یکدیگر برای حل مسایل جهانی همکاری کنند.

اگر ویروس در کل جهان ریشه کن نشود و همه انسان ها در مقابل آن واکسینه نشوند همه تلاش های کشورهای قدرتمند و ثروتمند ناکام خواهد ماند.

جای تاسف دارد که هنوز برخی مانند پیرهای اروپایی کینه های قدیمی را در دل دارند و دوباره تلاش دارند سیاست های قدیمی که مبنی بر توطئه چینی و ایجاد بحران ها و تفرقه و کشت و کشتار میان انسان ها هست را پیش ببرند.

این سیاست ها دیگر منسوخ شده و امروزه دیگر جوانان به سمت و سوی گذر از تفکر های ترامپیست و یا حتی تفکرهای تجزیه طلبانه و سلطه جویانه سیاست مداران کهنه کار می روند.

بدیهی است اگر ساختار حاکمه آمریکا بخواهد این سیاست ها را دوباره زنده کند مجددا فضا برای بازگشت ترامپیسم باز می شود.

شاید کورونا یک اخطار الهی برای همه انسان ها بود که متوجه شوند به کدام سمت و سو می روند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала