ظریف: هویت ایران و آمریکا با هم اختلاف‌های ذاتی دارند

© Sputnik / Grigoriy Sisoevظریف: هویت ایران و آمریکا با هم اختلاف‌های ذاتی دارند
ظریف: هویت ایران و آمریکا با هم اختلاف‌های ذاتی دارند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت که "تصور ویژه بودن"، سیاست‌هایی را برای امریکا ایجاد می‌کند که با کشوری دارای تمدن مانند ایران حتما "زاویه" پیدا می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در بخشی از مصاحبه‌ای تفصیلی با روزنامه اعتماد در پاسخ به سوالی در خصوص "اختلاف مبنایی" کشورش با ایالات متحده اظهار داشت: امریکا ماهیت و هویتی دارد و ما هم هویتی داریم. این دو هویت با هم اختلاف‌های ذاتی دارند.

ظریف افزود: ما نماینده یک تمدن هستیم. امریکا دوست دارد ما تبدیل به موجودیت دیگری شویم و تمدن خود را کنار بگذاریم. امریکا نماینده یک تمدن نیست، اما ادعا می‌کند ارزش‌هایی دارد که باید برای آن ارزش‌ها مبارزه کند. امریکا ادعا می‌کند کشور متفاوتی است، آنچه که به آن اصطلاحا American exceptionalism یا در واقع مختص و ویژه بودن امریکا می‌گویند.

دیدگاه ظریف درباره انتخاب اساسی دولت جدید آمریکا  - اسپوتنیک ایران
دیدگاه ظریف درباره "انتخاب اساسی" دولت جدید آمریکا

وزیر امور خارجه ایران بیان داشت: این تصور ویژه بودن، سیاست‌هایی را برای آمریکا ایجاد می‌کند که با کشوری دارای تمدن مانند ایران حتما زاویه پیدا می‌کند. این زوایا هویت ما را می‌سازد. من معتقد هستم که ما نباید این زوایا را از دست بدهیم. من هیچ‌وقت معتقد به تنش و تشنج نیستم بلکه معتقدم که ما باید هویت خود را حفظ کنیم. این یک هویت فرهنگی، تمدنی و ملی است. هویت ملی اجازه نمی‌دهد که یک امریکایی بتواند بگوید اگر من یک هفته از ایران حمایت نکنم به عربی یا به روسی یا به چینی صحبت می‌کند.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایران تصریح کرد: هیچ ایرانی نمی‌تواند بپذیرد که امریکا به او دستور دهد. هیچ فرقی نمی‌کند ایرانی طرفدار کدام گروه، ایده و تفکر باشد. این را نه فقط من که هنری کیسینجر هم می‌گوید که ایران میراث‌دار قدیمی‌ترین هویت ملی جهان است. هویت ایرانی قدیمی‌ترین هویت فرهنگی است و ما نمی‌توانیم بپذیریم که دیگری از سر زورگویی بر ما حکومت کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала