ظریف: ایران در سوریه و به حزب‌الله دستور نمی‌دهد

© Photo / MFA Russia Press service /  مراجعه به بانک تصاویر ظریف: ایران در سوریه و به حزب‌الله دستور نمی‌دهد
ظریف: ایران در سوریه و به حزب‌الله دستور نمی‌دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت که کشورش برای حمایت و نه برای دستور دادن، در سوریه است.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در بخشی از مصاحبه‌ای تفصیلی با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سوال که آیا ایران به دنبال ایجاد "نیروهای نیابتی" در سوریه، عراق یا در جریان مقاومت است، بیان داشت: نوع ارتباط ما با دوستان منطقه‌ای از نوع نیابتی نیست. شما در نوع نیابتی گروهی را برای پیگیری منافع خود استخدام کرده و هزینه‌هایی هم در این زمینه پرداخت می‌کنید. الان دولت عربستان سعودی برای اقدام‌های نیابتی‌اش، میلیارد‌ها دلار هزینه می‌کند.

ظریف: در موضوع نفت با آمریکا همکاری می‌کنیم اما درباره اسرائیل نه - اسپوتنیک ایران
ظریف: در موضوع نفت با آمریکا همکاری می‌کنیم اما درباره اسرائیل نه

ظریف تصریح کرد: کار ایران متفاوت است. ایران از نگرش مقاومت و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی حمایت کرده و این نگرش باعث قدرت شده است. ما تلاش نکردیم مرز‌های خود را گسترش بدهیم. یکی از کشور‌های همسایه ما که در سوریه حضور دارد، در هرجا حتی در مناطقی که به عنوان "حافظ صلح" هم فعال است، پرچم خود را بر فراز ساختمان‌های دولتی نصب کرده است.

وی افزود: ایران پرچم خود را نصب نمی‌کند. ایران برای حمایت و نه برای دستور دادن، در سوریه است. ما به حزب‌الله نه دستور می‌دهیم و نه می‌توانیم این کار را بکنیم. اگر می‌خواستیم به این روش عمل کنیم قطعا موفق نمی‌شدیم بلکه ما هم تبدیل به نیرویی می‌شدیم که از مزدور استفاده می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران داشت: هر نیرویی که از مزدور استفاده کند اولا هزینه آن بسیار بسیار بالا می‌رود که تامین آن در توان ایران نیست. عربستان سعودی در سال میلیارد‌ها دلار برای کسانی هزینه کرده که به دشمنان خود این کشور تبدیل شدند. القاعده، داعش، النصره و موج شدید وهابی‌گری تند افراطی در سراسر جهان را عربستان ایجاد کرده است. زمانی که شما با پول مزدور می‌خرید و در کنار آن یک ایدئولوژی را هم برای توجیه این مزدوری به آن‌ها القا می‌کنید، یک روز مزدور‌ها این ایدئولوژی را باور کرده و علیه خود شما عمل می‌کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала