مقام ایرانی: هیچ علاقه‌ای برای تماس مستقیم با آمریکا نداریم

© Fotolia / Curioso Photographyمقام ایرانی : هیچ علاقه‌ای برای تماس مستقیم با آمریکا نداریم
مقام ایرانی : هیچ علاقه‌ای برای تماس مستقیم با آمریکا نداریم  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا اعلام کرد تهران فعلا هیچ علاقه ای به هیچگونه تماس مستقیمی با آمریکا ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، عراقچی  در پاسخ به سوالی در اینباره که  آیا تماس های محرمانه ای با دولت جدید آمریکا داشته اید، گفت: خیر.هیچ تماسی نداشته ایم و هیچ قصدی هم برای آن نداریم. طبیعتا منتظریم که کاملأ در پست های خود قرار بگیرند و متعاقبأ دست به کار بشوند. فعلا هیچ علاقه ای به هیچ تماس مستقیم نداریم و فکر می کنیم که  برجام قالب صحیحی است و گفت‌وگوها باید در قالب آن انجام شود.

روسیه: گفتگو‌ها در مورد بازگشت آمریکا به برجام نباید به موضوع برنامه موشکی بپردازد - اسپوتنیک ایران
روسیه: گفتگو‌ها در مورد بازگشت آمریکا به برجام نباید به موضوع برنامه موشکی بپردازد

معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوال دیگری مخالفت جمهوری اسلامی با گنجاندن موضوعات جدید مانند موشک های قدرتمند ایران در مذاکرات جدید برجام را ابراز کرده و گفت هیچ برجام پلاس، هیچ توافق جدید، هیچ مذاکرات جدید درمورد برجام وجود نخواهد داشت. موشک های ایران تنها ابزار دفاعی مطمئن برای ایران هستند و در مورد این مسئله هیچ مذاکره ای وجود ندارد. در مورد دیگر موضوعات، همه چیز بستگی به این دارد که برجام چگونه اجرا خواهد شد. در مورد امنیت خلیج (فارس) این موضوعی است که می تواند بدون مداخلات خارجی، موضوع گفتگو بین کشورهای منطقه باشد. امنیت منطقه می تواند به صورت جمعی مورد بحث قرار بگیرد.

در سال 2018 ، ایالات متحده با تصمیم دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای 2015 (برجام)  با ایران خارج شد و تحریم های سخت علیه تهران را بازگرداند. در این رابطه ، ایران به تدریج از پیروی از برخی نکات توافق نامه برجام  ، به ویژه در مورد سطح غنی سازی اورانیوم ، دست برداشت.

بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود قول داد ، ایالات متحده  به شرط رعایت دقیق تعهدات تهران به توافق هسته ای برجام بازگردد. ایران اصرار دارد واشنگتن ابتدا تحریم های اعمال شده علیه این کشور را لغو کند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق می شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала