روحانی: سه واکسن داخلی از سال آینده در دسترس مردم خواهد بود

© AP Photo / Iranian Presidency Officeرئیس جمهور ایران: سه واکسن داخلی از سال آینده در دسترس مردم خواهد بود
رئیس جمهور ایران: سه واکسن داخلی از سال آینده در دسترس مردم خواهد بود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس‌ جمهور ایران از در دسترس بودن سه واکسن داخلی "برکت، رازی و پاستور" در سال آینده خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی اظهار داشت: امروز بیش از 11 ماه از دوران ابتلا به این ویروس در کشور ما می‌گذرد و پایان بهمن سال گذشته بود که متوجه شدیم این بیماری وارد کشور شده است.

روحانی از آغاز فاز اول واکسیناسیون کرونا تا پایان سال 99 خبر داد - اسپوتنیک ایران
روحانی از آغاز فاز اول واکسیناسیون کرونا تا پایان سال 99 خبر داد

وی با اشاره به روند این بیماری در کشور افزود: دوران سختی بود و یک سال بر مردم ما با مشکلات گذشت و باید باز هم مراقبت کنیم و ممکن است ماه‌های سخت دیگری را هم پیشِ‌رو داشته باشیم، این‌که این بیماری واگیر عالَم‌گیر توانسته است جان بیش از 2 میلیون نفر را در دنیا بگیرد، رقم بزرگی است و البته هنوز هم ادامه دارد.

رئیس جمهور ایران گفت: امروز شاهد یک دستاورد هستیم و در یکی ـ دو هفته اخیر آمار فوتی‌ها در کشور دورقمی شده است و از مردم و کادر درمان تشکر می‌کنیم و همه در این زمینه فعال بودند و بسیج، نیروی انتظامی و سازمان‌های مردم‌نهاد کنار هم آمدند و این کار را به‌وجود آوردند، این کارنامه غرورآفرینی برای ملت و دولت ایران است؛ علی‌رغم اینکه کشورهایی که در دنیا از ما از لحاظ صنعتی و امکانات پزشکی جلوتر هستند، مشکلات آن‌ها بسیار زیاد است و نتوانستند این بیماری را مهار کنند.

روحانی با بیان اینکه روند کاهشی این بیماری دو نکته دارد، خاطرنشان کرد: این روند به این معنا نیست که شرایط ما مطلوب است و البته تعداد فوتی‌های 80 نفر فوتی در روز هم زیاد است و این نقطه مطلوب نیست. شرایط ما نسبت به گذشته بهتر شده است اما روند کاهشی باید ادامه یابد؛ در گزارش امروز آمده است که روند بیماری در بسیاری از استان‌ها کاهشی بوده است، روند در برخی استان‌ها متوقف شده و برخی از استان‌ها هم افزایشی شده که این نگران‌کننده است، نباید با کاهشی شدن روند، مسیر عادی‌انگاری را در پیش بگیریم که این می‌تواند خطرناک باشد.

وی ابراز کرد: ویروس جهش‌یافته انگلیسی که اخیراً در آفریقای جنوبی هم مشاهده شده، نگران‌کننده است و اگر مراقبت نشود، این ویروس جهش‌یافته ممکن است به ما هم برسد. نکته نگران‌کننده بعدی این است که در برخی استان‌ها شاهد موارد ابتلای جوانان و نوجوانان به کرونا هستیم؛ قبلا ابتلا برای افراد مُسن بود و الان افراد دارای سن پایین هم مبتا می‌شوند و این می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

رئیس جمهور ایران خاطر نشان کرد: حداقل باید تا 5-6 ماه آینده با همین دقت پیش برویم و پروتکل‌ها را رعایت کنیم تا واکسن برسد و تزریق شود؛ تزریق واکسن هم دو مرحله دارد و تا زمانی که واکسن ایرانی برسد، زمان می‌برد و باید کاملا مراقبت کنیم.

روحانی اظهار داشت: اگر خدای ناکرده با موج جدید این بیماری مواجه شویم، موج جدید به‌معنای تعطیلی بخشی از کسب و کارها، ایجاد مشکلات روحی در جامعه و اخلال در ارائه خدمات به مردم است و باید تلاش کنیم که وارد موج جدید نشویم که اگر وارد آن شدیم شرایط برای کنترل اوضاع سخت می‌شود. این جلوگیری از مواجهه با موج جدید نیز تشدید نظارت‌هاست و باید به مردم باید گو‌ش‌زد شود و تبلیغات نیز ادامه یابد و فقط بیان از این‌قبیل مطالب در رسانه‌ها کافی نیست و باید بخش نظارتی هم تشدید شود. یکی از راه‌های تشدید نظارت استفاده از اپلیکیشن‌های دیجیتالی است؛ نظارت چهره‌به‌چهره و موردی مقداری سخت است و از طریق اپلیکیشن‌ها راحت‌تر خواهد بود و از همین طریق می‌توان جلوی برخی مسافرت‌ها و ترددها را گرفت.

وی ادامه داد: اگر قرارگاه عملیاتی ستاد بتواند کاری کند که بتوانیم سفرهای بین شهری را با این اپلیکیشن‌ها مورد رصد قرار بدهیم که اگر کسی مبتلا بود، نتواند با ماشین شخصی‌اش به سفر برود، خوب است و البته گفتند که این کار پیچیدگی‌هایی دارد و می‌خواهم که این را دنبال کنند تا این کار انجام بگیرد و فرد مبتلا به شهر دیگری نرود.

روحانی: سرنگونی ترامپ مشابه فرار شاه از ایران است - اسپوتنیک ایران
روحانی: سرنگونی ترامپ مشابه فرار شاه از ایران است

رئیس‌جمهور ایران اظهار داشت: طبق گزارش امروز احساس کردیم که ویروس کرونا در سطح جهان تضعیف نشده و بلکه سرایت آن نیز بیشتر شده و آقای دکتر نمکی گفت که این بیماری متاسیون یافته مرگ و میر بیشتری هم دارد و ممکن است شرایط خطرناک‌تری در آینده داشته باشیم و نیازمند هشدار جدی است.

روحانی گفت: اگر کوچک‌ترین غفلت و اهمال برای چند روز صورت بگیرد، سرایت و بستری و مرگ‌ومیرها افزایش می‌یابد و دچار مشکل می‌شویم. از وزارت راه و سایر مسئولین می‌خواهم که در فرودگاه‌ها و مبادی ورودی به کشور از بندرها تا ریل و همه‌جا مراقبت شود تا افراد جدیدی که از خارج کشور و خصوصا از اروپا و جدیدا از آفریقا وارد می‌شوند، از آن‌ها تست گرفته شود تا ویروس جدیدِ جهش‌یافته وارد کشور نشود.

وی با بیان اینکه باید با قاطعیت جلوی تجمعات و ترددهای غیرضرور را بگیریم و هیچ چیزی نباید ما را در این حرکت باز بدارد، تصریح کرد: همه باید پروتکل‌ها را مراعات کنند و این یک وظیفه قانونی، ملی و شرعی است.

رئیس‌جمهور ایران درباره واکسن کرونا نیز بیان داشت: در زمینه واکسن داخلی و خارجی حرکت‌های خوبی صورت گرفته و در زمینه واکسن داخلی که تقریبا می‌توان گفت سال آینده سه واکسن را پیش رو داریم و یک واکسن بنام «برکت»، واکسن دیگری بنام «رازی »و واکسن دیگر هم بنام «پاستور» است؛ این سه واکسن داخلی، برخی با مشارکت و برخی نیز کاملا داخلی است که سال آینده خواهیم داشت. امیدواریم برخی از این واکسن‌ها در فصل بهار و تابستان به دست ما برسد. از الان تا پایان سال غیر از واکسن «کواکس» که سهم خود را داریم و حدود 16 میلیون دوز را دریافت خواهیم کرد، بقیه راه‌ها را هم دنبال می‌کنیم و امروز گزارش داده شد که تلاش‌ها بر این است که واکسیناسیون در کشور در بهمن‌ماه آغاز شود. واکسن داخلی افتخار است و واکسن خارجی هم وارد خواهد شد.

روحانی در پایان ابزار امیدواری کرد با همکاری و مراعات دستور العمل‌ها به ‌خوبی از این شرایط بگذریم و با موج چهارم این بیماری مواجه نشویم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала