پیشنهاد دولت بایدن به روسیه درباره تمدید پیمان کنترل تسلیحات هسته ای

© Fotolia / jiawangkunپیشنهاد دولت بایدن به روسیه درباره تمدید پیمان کنترل تسلیحات هسته ای
پیشنهاد دولت بایدن به روسیه درباره تمدید پیمان کنترل تسلیحات هسته ای  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خانم جین پساکی ، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد ایالات متحده آمریکا قصد دارد به روسیه پیشنهاد کند قرارداد استارت نو برای 5 سال تمدید شود.

به گزارش اسپوتنیک، جین پساکی خاطرنشان كرد كه این توافق به نفع امنیت ملی آمریكا است و تمدید آن در شرایطی كه روابط با روسیه مانند اکنون در چنین حالت رویارویی شدید قرار دارد، حتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: "این تنها توافقی است که جلوی نیروهای هسته ای روسیه را  می گیرد و این لنگرگاه ثبات استراتژیک بین دو کشور ما است."

گورباچف: مسکو و واشنگتن در اولین گام باید درباره تمدید استارت نو مذاکره کنند - اسپوتنیک ایران
گورباچف: مسکو و واشنگتن در اولین گام باید درباره تمدید استارت نو مذاکره کنند

در همان زمان ، پساکی گفت که نمی داند آیا دولت بایدن اهداف خود را به مسکو اطلاع داده است یا نه .

پیش از این ، طرف روسی نیز طرفدار تمدید پیمان استارت نو برای مدت حداکثر 5 ساله پیش بینی شده بود. سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه، وضعیت کنترل تسلیحات در روابط دو کشور را "کاملاً غیر طبیعی" خوانده بود . وی تأکید کرد که وزارت خارجه روسیه منتظر پیشنهادات مشخص واشنگتن است.

توافق نامه استارت نو بین روسیه و آمریکا که از 5 فوریه 2011 به اجرا درآمد ، کاهش زرادخانه های هسته ای دو کشور را به گونه ای پیش بینی می کند که هفت سال پس از امضا و در آینده ، تعداد کل این سلاح ها از 700 موشک بالستیک قاره پیما ، موشک بالستیک زیردریایی ها و بمب افکن های سنگین و 1500 کلاهک هسته ای و 800 پرتابگر مستقر و غیر مستقر فراتر نمی رود. امروز این تنها معاهده محدودیت تسلیحات بین روسیه و ایالات متحده است.

موعد این توافق در 5 فوریه سال جاری منقضی می شود ، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین  معتقد بود که این پیمان در شکل فعلی آن به نفع ایالات متحده نیست. در آن زمان آمریکایی‌ها پیشنهاد کرده بودند  که پیمان استارت به طیف گسترده تری از سلاح های جدید تعمیم یافته  و همچنین چین به آن بپیوندد. مسکو گفته بود این قرارداد بدون هیچ شرطی با مسدود کردن زرادخانه های هسته ای موجود تمدید شود ، اما ترامپ این ابتکار را رد کرده بود .

در ماه دسامبر ، روسیه داوطلبانه سامانه موشکی هایپرسونیک آوانگارد خود را در محدوده عملکرد استارت نو وارد کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала