هزینه خرید واکسن کرونا پرداخت شده است

© REUTERS / Bing Guanواکسن
واکسن  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران در صف انتظار برای دریافت واکسن کرونا قرار دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، تهیه واکسن کرونا در کشور از سه طریق دنبال می‌شود. اول تهیه واکسن از طریق کوواکس و سایر واکسن‌های خارجی، دوم تهیه واکسن از طریق تولید مشترک با سایر کشورها و سوم تولید داخلی واکسن کرونا است.

در حال حاضر هزینه خرید واکسن کرونا از صندوق کوواکس تامین و پرداخت شده و ایران در صف انتظار برای دریافت واکسن کرونا قرار دارد. سایر مسیرها نیز در حال پیگیری است تا بر اساس اولویت بندی‌های انجام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در دو ماه پایانی سال ۱۳۹۹ در کشور آغاز شود.

صدور مجوز برای نخستین واکسن نوترکیب ایرانی کرونا - اسپوتنیک ایران
صدور مجوز برای نخستین واکسن نوترکیب ایرانی کرونا

رییس کل بانک مرکزی در حساب اینستاگرام خود نوشت: بر اساس توافقات وزارت بهداشت کشورمان برای دریافت تعداد ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن کوواکس، پیش پرداخت توافقی برای خرید واکسن مورد نظر با تلاش همکارانم در امور بین الملل و با وجود موانع ایذایی ناشی از تحریم آمریکا، با همکاری دو بانک ایرانی و سه بانک اروپایی در اولین روز بعد از تعطیلات ژانویه به حساب کارگزار سازمان جهانی بهداشت واریز شد».

اولین واکسن ایرانی کرونا که به مرحله کارآزمایی بالینی رسید، واکسن تولید شده در موسسه برکت در زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام بود. این واکسن در فاز اول کارآزمایی بالینی به ۵۶ نفر تزریق می‌شود.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه گفت:«روند تزریق واکسن ایرانی کرونا به نام «کُوو ایران برکت» به سومین گروه از داوطلبان آغاز شده است».

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز در توییتر خود نوشت:« کارآزمایی بالینی فاز ۱ و ۲ سومین واکسن ایرانی کرونا متعلق به موسسه سرم و واکسن سازی رازی، دقایقی پیش با تصویب کمیته ملی اخلاق، کلید خورد».

هرچند اطلاعات دقیقی از دومین واکسن کرونای ایرانی در دست نیست، اما به نظر می‌رسد دومین واکسن مربوط به انستیتو پاستور باشد. برنامه دولت با توجه به تعریف اولویت‌های تزریق واکسن، آغاز واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در زمستان ۱۳۹۹ است.

هشدار معاون استاندار تهران: سن مبتلایان و فوتی های کرونا به زیر 20 سال رسیده - اسپوتنیک ایران
هشدار معاون استاندار تهران: سن مبتلایان و فوتی های کرونا به زیر 20 سال رسیده

رییس جمهوری در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه گفت:« در مورد واکسن در چند مرحله باید به دنبال واکسیناسیون باشیم که اولین آن در زمستان امسال است. همه تلاش خود را انجام می‌دهیم که واکسیناسیون در سال ۹۹ در ایران شروع شود و کسانی که شرایط پرخطری دارند و کادر درمان هستند، امسال از این واکسن استفاده کنند.

 در سال ۱۴۰۰ نیز واکسن‌های دیگری خواهیم داشت. ممکن است واکسن‌هایی که از کوواکس خریداری کردیم امسال یا اوایل سال آینده به دست ما برسد و واکسن‌های دیگری که خریداری کردیم هم به دست ما برسد. یک واکسن هم با کمک کشور دیگری در حال نهایی کردن هستیم که به اسم پاستور در اختیار مردم قرار می‌گیرد و مربوط به بهار آینده می‌شود. واکسن‌های دیگری نیز داریم که دو مورد مجوز تست بالینی صادر شده که عمدتا در تابستان در دسترس خواهد بود. امیدواریم در زمستان، بهار و تابستان واکسن‌های مورد نیاز در اختیار مردم قرار بگیرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала