گزارش و تحلیل

قطر در کجای طرح صلح اعراب با ایران قرار دارد؟

© AP Photo / Gregorio Borgiaمحمد بن عبدرحمان الثانی وزیر امور خارجه قطر
محمد بن عبدرحمان الثانی وزیر امور خارجه قطر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد بن عبدرحمان الثانی وزیر امور خارجه قطر با اعلام آمادگی برای میانجیگری در مذاکرات، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را به گفتگو با ایران فراخواند.

اسپوتنیک - محمد بن عبدرحمان الثانی وزیر امور خارجه قطر، در مصاحبه ای با تلویزیون بلومبرگ اعلام کرد: این خواسته توسط سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مشترک است.

الثانی خاطرنشان كرد كه از گفتگوهای بالقوه آمریكا و ایران استقبال می كند و قطر این گفتگوها را تسهیل می كند.

وی گفت: ما یک نتیجه مثبت می خواهیم، می خواهیم توافق صورت گیرد.

دکتر حسین رویوران کارشناس خاورمیانه و علوم سیاسی در کشورهای عربی، استاد دانشگاه تهران در این رابطه به سوالات خبرنگار اسپوتنیک پاسخ داد.

کدام کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با قطر برای صلح با ایران شرکت می کنند؟

قطر خواستار گفتگوی کشورهای عربی با ایران شد - اسپوتنیک ایران
قطر خواستار گفتگوی کشورهای عربی با ایران شد

قطر پیشنهادی فعلا مطرح کرده و برنامه اجرایی برای این پیشنهاد ندارد، همچنین قطر با این اقدام می خواهد موضع بی طرفی خود را نشان بدهد، که میان ایران و عربستان بتواند واسط میانجی گردد و این تصور پیش نیاید که قطر با شرکت در اجلاس اولای شورای همکاری خلیج فارس که هم موضع عربستان است و اساساً تضاد خود با عربستان را کاملا خارج از چارچوب تضاد عربستان با ایران تعریف کرده است.

اما بحث گفتگو به عنوان پیشنهاد، ایران خود پیشنهاد گفتگوهای منطقه ای، برای حل بسیاری از مشکلات، برای امنیت در منطقه، تنش زدایی را مطرح کرده بود، مشکل ایران این است که موضع گیری های عربستان متاثر از آمریکا به اسرائیل است و به صورت مستقل قادر به تصمیم گیری نیست؛ پیشنهاد قطر پیشاپیش مورد پذیرش ایران است، زیرا که خود ایران چنین پیشنهادی داده بود. اما چه زمانی قابلیت اجرایی پیدا میکند؟ زمانیکه کشورهایی چون عربستان بتوانند خود تصمیم بگیرند، اگر چنین تصمیمی گرفته شود تصور می کنم ایران آمادگی کاملی برای گفتگو و حل مشکلات منطقه ای خواهد داشت.

آیا باید انتظار نوعی توافق بین ایران و شورای همکاری خلیج فارس را داشته باشیم؟

پرچم قطر - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چشم انداز میانجیگیری قطر برای عادی سازی روابط ایران و عربستان

شورای همکاری خلیج فارس را نمی توان در رابطه با این مسئله یکپارچه دانست، به طور مثال موضع کشورهای کویت، قطر و عُمان با موضع عربستان، امارات و بحرین بسیار متفاوت است.

اساساً ایران با ۳ کشور قطر، کویت و عمان مشکلی ندارد بلکه بهترین روابط را نیز دارد، رابطه ایران با امارات کم و بیش برقرار است، اما روابط ایران با عربستان سعودی و بحرین متشنج است، لذا نمی توان بهبود روابط ایران با شورای همکاری را مطرح کرد؛ به دلیل اینکه روابط ایران با کشورهای عضو این شورا یکسان نیست و با بعضی از اعضا هیچ مشکلی ندارد و نیاز به گفتگو نیست.

آیا ایران شرطی برای توافق دارد؟

قطر: عادی شدن رابطه با عربستان به معنای تغییر در روابط با ایران نیست
 - اسپوتنیک ایران
قطر: عادی شدن رابطه با عربستان به معنای تغییر در روابط با ایران نیست

ایران همواره موافق گفتگو با تمامی کشورهای منطقه بوده و این موضع جمهوری اسلامی است، این بدان معناست که نمی توانند عراق را در این مسئله استثنا قرار دهند، پس در این گفتگو به جز شورای همکاری عراق و ایران باید حضور داشته باشند، چه بسا ممکن است مسئله یمن در این گفتگوها مطرح شود؛ حضور تمامی طرفین بر اساس نگاه ملی نه نگاه آمریکایی یا اسرائیلی می تواند ضامن رسیدن به یک توافق برای حل بسیاری از مشکلات در سطح منطقه باشد.

ایران از خود قطر چه اقدامی انتظار دارد؟

ایران از قطر چیزی نخواسته و آنچه که هم اکنون مطرح می شود ابتکاری است که از طرف خود دولت قطر صورت گرفته است؛ دولت قطر احساس می کند اگر شرایط منطقه ای متشنج باشد باید هزینه بدهد و اگر شرایط باثبات و دوستانه باشد به نفع کشور قطر و منافع ملی این کشور خواهد بود، همینطور برای تمامی کشورهای منطقه! برای همه کشورها بحران زایی هزینه دارد و حل بحران هزینه ها را می کاهد.

دولت ایران و محمدجواد ظریف همواره اعلام کرده اند که ایران آماده گفتگو با کشورهای منطقه به صورت مستقیم و بدون دخالت آمریکا یا کشور بیگانه دیگری که در این منطقه حضورش نامشروع است و اساسا ایران این حضور را به رسمیت نمی شناسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала