گزارش و تحلیل

آقای لودریان دیگر بس است

© AP Photo / Pool/ Olivier Matthysآقای لودریان دیگر بس است
آقای لودریان دیگر بس است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همه آنهایی که مذاکرات هسته ای فیما بین ایران و ۱+۵ را رصد می کردند به یاد دارند که وزیر امور خارجه فرانسه آقای جان ایو لودریان شخصی بود که هر بار همه می خواستند به توافقی برسند سنگی را وسط میز مذاکرات می انداخت که مدت ها طول می کشید دیگران بتوانند آن را بردارند.

به گزارش اسپوتنیک، در آن زمان همه همه تحلیلگران متفق القول بودند که احساسات مذهبی یهودی آقای لودریان و وابستگی شدید وی به جریان صهیونیسم دلیل اصلی این رفتارها است و هدف آقای لودریان از شرکت در جلسات ۱+۵ حفظ منافع ملی فرانسه نیست بلکه حفظ منافع اسرائیل است.

پس از توافق هسته ای و علیرغم اینکه ایرانی ها همه تعهدات خود را در برجام انجام دادند ولی فرانسوی ها که بزرگترین سهم از قرارداد ها با ایران را به خود اختصاص داده بودند در خودداری از اجرای تعهدات خود و خروج از ایران پیشگام بودند.

محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
بازتاب پاسخ تند ظریف در باره اینستکس

از قرارداد های نفتی گرفته که اطلاعات آن توسط شرکت های فرانسوی به سرقت رفت و به رقبای ایران فروخته شد تا حتی خودداری از تحویل پیج و مهره ماشین های فرانسوی که در کارخانه های ایرانی مونتاژ می شد همه نشان از شدت خصومت هیات حاکمه فرانسه بر علیه ملت ایران به شمار می آید. علی رغم ناراحتی آمریکایی ها و چینی ها از اعطای بزرگترین سهم از قرارداده ها به شرکت های فرانسوی و آلمانی و انگلیسی ولی ایرانی ها برای اینکه رضایت خاطر اروپایی ها را کسب کنند ناراحتی دیگران را به جان خریدند و با اروپایی ها قرارداد بستند.

چه کسی هست که نداند مذاکرات هسته ای در واقع مذاکرات میان ایران و آمریکا بود و پنج کشور دیگر حاضر در مذاکرات در کنار اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل همه به عنوان ناظر و ضامن نتیجه این مذاکرات حضور داشتند.

پس از خروج آمریکا از برجام مشاهده کردیم که اروپایی ها مخصوصا فرانسوی ها حتی یک قدم هم برای انجام تعهدات خود که بر نداشتند هیچ بلکه حتی با رفتاری فرافکنانه تلاش کردند که به ظاهر مخالف خروج آمریکا به نظر آیند اما در واقع سخت تر از آمریکا تحریم ها را بر علیه ایران اعمال کنند.

حتی بعد از خروج آمریکا از برجام ایرانی ها امکان خرید دارو از آمریکا را داشتند اما شرکت های اروپایی مخصوصا فرانسوی حتی حاضر به فروش دارو و یا مواد اولیه دارو علیرغم قرارداد های سابقشان با شرکت های ایرانی نبودند.

فرانسه: ایالات متحده و ایران باید فوراً در مورد بازگشت واشنگتن به برجام توافق کنند - اسپوتنیک ایران
فرانسه: ایالات متحده و ایران باید فوراً در مورد بازگشت واشنگتن به برجام توافق کنند

در جنگ ایران و عراق هم که همه به یاد دارند چگونه فرانسوی ها حتی به مجروحین ایرانی رحم نکردند و خون های آلوده به ایدز به ایرانی ها فروختند.

گذشته از اینکه آنها حتی انواع و اقسام تسلیحات متعارف و غیر متعارف را در اختیار صدام حسین قرار دادند تا بر علیه غیر نظامیان ایرانی و عراقی استفاده کند.

آیا فکر می کنید ملت ها فراموش کرده اند که تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی که در این جنگ استفاده شد منبع اروپایی داشت؟ شاید بسیاری ندانند که بیش از ۹۰ درصد همه بدبختی ها و مشکلات و اختلاف ها و کشت و کشتارها و جنگ ها که در منطقه خاورمیانه و آفریقا رخ می دهد به سبب توطئه های اروپایی ها مخصوصا همان فرانسوی ها و انگلیسی ها بر علیه ملت های منطقه بوده و هست و امروزه دخالت های آنها موجبات ادامه جنگ و خونریزی در منطقه می شود.

آقای لودریان شخصا با فروش تسلیحات کشتار جمعی فرانسوی به عربستان سعودی جهت کشتار مردم یمن به شهرت رسید و امروزه فرانسه در باره انواع و اقسام کشت و کشتارها که بر علیه مردمان بی گناه منطقه و جهان رخ می دهد سکوت می کنند و بعد درباره ایران خود را کاسه داغ تر از آش نشان می دهند. چرا؟ چون فرانسوی ها بیم آن را دارند که با تغییر دولت در آمریکا ایالات متحده به برجام برگردد و شاید توافقاتی پشت پرده میان ایرانی ها و آمریکایی ها انجام شود که اروپایی ها سهم کمتری از توافقات اقتصادی با ایران را در آن داشته باشند.

 خواسته پاریس و برلین از واشنگتن: رویکرد مشترک در مورد برجام  - اسپوتنیک ایران
خواسته پاریس و برلین از واشنگتن: رویکرد مشترک در مورد برجام

به قول معروف دعوا سر لحاف ملا است. طی چند سال اخیر ایرانی ها به این نتیجه رسیده اند که دیگر نباید روی اروپایی ها حسابی باز کنند و باید مستقیم با کدخدا که همان آمریکا است به توافق برسند و این ماجرا برای اروپایی ها مخصوصا فرانسوی ها بسیار سنگین تمام شده و آنها از همین ابتدا تلاش دارند سنگ اندازی ها را شروع کنند تا جلوی هرگونه راه حلی که ممکن است پیش آید را بگیرند. آنها می خواهند از این پس نقش پلیس بد را بازی کنند و آمریکایی ها نقش پلیس خوب.

با توجه به رفتار اروپایی ها طی چند سال اخیر به نظر نمی آید که بازار اقتصادی ایران به این راحتی ها حاضر باشد همکاری با اروپایی ها مخصوصا فرانسوی ها را قبول کند چون چندین بار از طرف آنها ضربه خورده است. به نظر می رسد به نفع اروپایی ها است که همانگونه که اروپایی ها در اجرای تحریم ها بر علیه ایران پیشقدم بودند حال که احتمال آن را می دهند به زودی تحریم ها ممکن است برداشته شود و تعاملات اقتصادی ایران با جهان رونق بگیرد در عذرخواهی از ملت ایران و تلاش برای کسب رضایت آنها پیشقدم باشند.

آقای لودریان به خوبی می داند که ایرانی ها به دنبال ساخت تسلیحات هسته ای نیستند و اگر هم بخواهند چنین کاری را کنند ابایی از علنی کردن تصمیم خود ندارند. پس به جای اینکه ایشان به ایرانی ها بگوید "دیگر بس است" این ایرانی ها هستند که به ایشان و آنهایی که وی نمایندگی می کند می گویند "دیگر بس است، تمامش کنید".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала