نگهداری: در تخصیص و هزینه‌کرد به بدترین شکل ممکن عمل می‌نمائیم

© Photo / IRNAنگهداری: در تخصیص و هزینه‌کرد به بدترین شکل ممکن عمل می‌نمائیم
نگهداری: در تخصیص و هزینه‌کرد به بدترین شکل ممکن عمل می‌نمائیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس ایران: 20 هزار پروژه ناتمام در کشور وجود دارد که بخاطرهزینه‌گرایی به جای برنامه محوری در بودجه است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، بابک نگاهداری مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس ایران گفت: اصلاح ساختار بودجه بایستی در چهار محور «هزینه کرد کارا»، «درآمد زایی پایدار»، «ایجاد ثبات، توسعه و عدالت» و سرانجام «اصلاحات نهادی نظام بودجه ریزی» به صورت یکجا و به هم پیوسته رخ دهد تا شاهد اثرات مثبت آن بر اقتصاد کشور و بهبود شرایط اقتصادی باشیم. برنامه محور نبودن در بودجه‌ریزی و عدم بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد از مهم‌ترین علل ناکارآمدی ساختار بودجه فعلی است.

بودجه - اسپوتنیک ایران
دلاری به نام ۴۲۰۰ اصلاً در بودجه دولت نیست

وی افزود: "هزینه کرد کارا یکی از محورهای مهم اصلاح بودجه است. متأسفانه ما شاهد هستیم در حالی که در دهه‌های اخیر منابع بودجه را از طریق فروش سرمایه‌های ملی همچون نفت و گاز و یا در سال‌های اخیر به سبب تحریم‌ها با استقراض از بانک مرکزی تأمین می‌کنیم، اما در تخصیص و هزینه‌کرد آن به بدترین شکل ممکن عمل می‌نمائیم. یکی از مصادیق روشن این بد عمل کردن در تخصیص و هزینه‌کرد بودجه این است که بودجه کشور برنامه‌محور و مبتنی بر عملکرد نیست بلکه مبتنی بر ورودی‌های بودجه یا همان منابع در دسترس است، یعنی بودجه ریزی مبتنی بر ردیف هزینه، به جای ردیف برنامه است. در حالی که مدیریت بودجه باید متمرکز بر برنامه‌ها، خروجی‌ها و نتایج حاصل از آن باشد. تمرکز بر برنامه‌ها و خروجی‌ها این امکان را ایجاد می‌کند که دولت بتواند نسبت به اولویت بندی هزینه کرد بر اساس اهداف مد نظر اقدام کند".

نگاهداری در ادامه با اشاره به 20 هزار طرح عمرانی نیمه تمام در کشور افزود: "برای تکمیل نمودن این طرح‌ها به بودجه‌ای برابر با بودجه 17 سال کشور نیاز داریم. این طرح‌ها به سبب سیاست هزینه‌گرا بودن دستگاه‌ها به وجود آمده‌اند. در واقع دستگاه‌ها برای آنکه بتوانند بودجه بیشتری به خود اختصاص دهند، اقدام به تعریف و ایجاد طرح‌های عمرانی و ردیف بودجه تملک دارایی برای آنها می‌نمایند. لذا سال به سال بر تعداد این طرح‌ها افزوده شده و هزینه نگهداشت انها نیز بار اضافه‌ای بر بودجه تحمیل می‌کند و باعث شده است که نظارت بر عملکرد و هزینه کرد بودجه بسیار سخت و گاهاً ناممکن شود".

مشاور رئیس مجلس ایران عنوان داشت: "با توجه به این مشکلات و تبعات نامطلوب در شیوه فعلی بودجه ریزی، برنامه محور شدن بودجه و بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، یکی از اقدامات مهم در اصلاح ساختار بودجه به منظور کارا ساختن هزینه کرد بودجه است تا تخصیص و هزینه بودجه در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های کشور انجام گیرد نه اینکه بودجه به دستگاه‌هایی بیشتر اختصاص یابد که صرف‌نظر از تحقق بیشتر اهداف و برنامه‌های کشور، بیشتر هزینه می‌کنند".

نگاهداری در پایان افزود: "رسیدن به بودجه برنامه محور و بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد یک پیشنیاز مهم دارد و آن این است که متولیان سیاست‌گذاری در حوزه‌های مختلف ذیل سیاست‌های کلان کشور، مشخص و یکتا باشد تا بتوانند نظارت بر تحقق اهداف و برنامه‌های تعیین شده به منظور اجرای سیاست‌های مشخص در هر حوزه را به نحو احسن انجام دهند و بودجه را بر اساس میزان تحقق اهداف و برنامه‌ها تخصیص دهند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала