کاهش استرس در زمان دورکاری: چگونه می‌توان ارتباط اجتماعی (غیرفیزیکی) را افزایش داد؟

CC0 / Pixabay / کاهش استرس در زمان دورکاری
کاهش استرس در زمان دورکاری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دورکاری مطمئنا مزایایی دارد، اما جنبه‌های منفی هم دارد. بیشتر موارد منفی درمورد ماهیت منزوی کار در خارج از محیط اداری است.

در نبود یک تیم، دورکاری گاهی می‌تواند احساس تنهایی ایجاد کند. بدون وجود یک همکار قابل‌اعتماد که درمورد ایده‌هایش با شما صحبت کند، شما را تشویق‌کند یا مشکلات را حل کند، ممکن است انگیزه کافی نداشته باشید و احساس کنید در مواجهه با مسائل تنها هستید.

هنگام دورکاری چگونه می‌توانید بر احساس انزوا به علت عدم وجود ارتباطات غلبه کنید؟

هنگامی که با دیگران در کنار هم کار می‌کنیم، سازوکار سازگاری ما با محیط اغلب شامل به‌اشتراک‌گذاشتن نگرانی‌ها، ایده‌ها و کمی از زندگی شخصیمان با همکاران است. اما تنها کارکردن به این معنی نیست که باید منزوی باشید. در اینجا چند نکته آورده شده است که به شما کمک می‌کند فشار روانی را از بین ببرید و به جای تعاملات فیزیکی تعاملات اجتماعی را افزایش دهید.

تماس تلفنی

ارتباطات در بیشتر سازمان‌ها مهم هستند، اما هنگام دورکاری از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. تماس‌های تلفنی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که بدون اینکه بین هر تعامل (ایمیل یا مکاتبه) منتظر جواب بمانید، بلافاصله پاسخ سؤالات خود را دریافت کنید و درباره ایده‌ها و دغدغه‌ها صحبت کنید. در این صورت رضایت شما از حل مسئله در طول چند دقیقه بیشتر است تا اینکه به مدت یک روز (یا حتی ۱ هفته!) درگیر حل مسئله باشید. وقتی احساس انزوا می‌کنید شنیدن یک صدای دوستانه نیز معجزه می‌کند.

تماس‌ ویدئویی

تماس‌های ویدیویی یک پله بالاتر از تماس صوتی هستند. وقتی مضطرب هستید، دیدن یک همکار که با لبخند شما را تشویق می‌کند، بسیار انگیزه‌بخش است. برگزاری جلسات تیمی در زوم (Zoom) یا اسکایپ (Skype) کمک می‌کند در برابر مشکلات احساس تنهایی نکنید.

به یاد داشته باشید که نباید تمام روز را کار کنید

به احتمال زیاد در محل کارتان بطور منظم وقت‌هایی برای ناهار و استراحت‌ دارید. وقتی از راه دور کار می‌کنید هم این موضوع نباید تفاوتی داشته باشد. برای ارتباط غیرکاری با افراد وقت بگذارید. با یکی از دوستان خود تماس بگیرید، ناهار را با شخص دیگری در خانه صرف کنید یا مدتی را صرف انجام کاری کنید که باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید و استرس شما را برطرف می‌کند. استرس چیست؟

بلند شوید

فعال بودن به ما کمک می‌کند تا تمرکز داشته باشیم و انگیزه‌مان را حفظ ‌کنیم و همچنین تأثیرات عمیقی بر سلامت روانی دارد. وقتی احساس کردید سطح انرژی شما پایین است، بلند شوید و قدم بزنید. تعداد زیادی فیلم ورزشی وجود دارد که می‌توانید در یوتیوب (YouTube) ببینید و انجام دهید یا حتی می‌توانید به صورت مجازی در یک کلاس شرکت کنید. این کار به شما امکان می‌دهد که در طول روز با دیگران ارتباط داشته باشید، حتی اگر از نظر فیزیکی همراه آنها نباشید.

طرز‌ فکر خود را تغییر دهید

کار در خانه ممکن است با برخی نکات منفی همراه باشد، به‌خصوص در شرایطی که تمام اعضای خانواده هم با شما در خانه هستند و از شما انتظار می‌رود که هم کارهای خانه را انجام دهید، هم به تکالیف بچه‌ها رسیدگی کنید و هم کار کنید. به جای اینکه فکر کنید این وضعیت چقدر استرس‌آور است، طرز فکر خود را تغییر دهید. به درخانه‌ماندن به عنوان مثبت‌ترین کاری که اکنون می‌توانید انجام دهید فکر کنید. ماندن در خانه تا حد امکان، به این معنی است که از خانواده خود محافظت می‌کنید. بیرون‌نرفتن به معنی جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ (COVID19)  است. مطمئناً در دوران سختی هستیم، اما فداکاری می‌تواند زندگی‌ها را نجات دهد و سلامت شما و عزیزانتان را حفظ کند.

مدیتیشن کنید

ثابت شده است که مدیتیشن فواید زیادی در غلبه بر استرس و رفع اضطراب دارد. مطمئن شوید که ۱۰ تا ۳۰ دقیقه از روز خود را فقط صرف «بودن» می‌کنید. اگر علاقه‌ای به مدیتیشن ندارید، فقط در سکوت و بدون حواس‌پرتی بنشینید. اگر می‌خواهید مدیتیشن کنید، یاد بگیرید که سروصداهای اطراف خود را نادیده بگیرید و ذهن خود را ساکت کنید. روی نفس‌هایتان تمرکز کنید، آنها را بشمارید یا فقط بنشینید.

جمع‌بندی

اگرچه دورکاری به برخی سازگاری‌ها نیاز دارد، اما به معنای کار در انزوا نیست. انسان موجودی اجتماعی است و ما به تعامل با دیگران نیاز داریم. فقط باید در مورد چگونگی انجام این کار خلاق باشیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала