عدم اعتماد به واکسن های انگلیسی و آمریکایی

© REUTERS / DANIEL BECERRILعدم اعتماد به واکسن های انگلیسی و آمریکایی
عدم اعتماد به واکسن های انگلیسی و آمریکایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علت بروز نگرانی درباره واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی از کجا ناشی می شود؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، مسعود سلیمانی عضو هیئت علمی دانشگاه مدرس و رئیس مرکز سلول های بنیادی دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد آمریکا واقعا اگر با مردم ما مشکل ندارد پس چرا دارو را تحریم می کند؟

وی در ادامه گفت:« ایران در بحث تولید واکسن سابقه صد ساله دارد ولی گاهی توانایی‌های کشور دیده نمی شود. واکسن همیشه جزو مواردی بوده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و بر همین اساس هم تولید آن زمان بر بوده است.

در بحث کرونا روند تولید واکسن مقداری سرعت گرفته، چون این بیماری به سرعت در حال گسترش بود و هم از لحاظ سلامتی و هم از لحاظ اقتصادی دارد دنیا را دگرگون می کند برای همین تولید واکسن برای این ویروس در برخی از کشورها آغاز شد و خوشبختانه در کشور ما هم از همان ابتدا برای این کار اقدام شد و با توجه به وضعیتی که پیش آمد تلاش بیشتری شد که این واکسن سریعتر آماده شود.

رساندن دارو به سلول با روش جدید - اسپوتنیک ایران
رساندن دارو به سلول با روش جدید

هنوز مهر تایید FDA بر روی هیچ کدام از واکسن‌های تولید شده نخورده است فقط گفته شده استفاده اضطراری و اورژانسی را قبول داریم، به خاطر همین شرکت‌هایی که در کشورهای مختلف از این واکسن ها استفاده می کنند تعهد می دهند که حق شکایت ندارند.

اینکه چرا آمریکا الان دارد واکسن خود را روی افرادی با سن های بالا و بین ۷۰ تا ۸۰ سال به بالا آزمایش می کند، اگر واکسن روی یک فرد با سن کم آزمایش کنند در آینده می توان عوارض جانبی آنرا محاسبه کرد ولی وقتی روی سن های بالا و افراد دارای بیماری خطرناک آزمایش می‌شود برای این است که این افراد چون عمر طولانی ندارند اگر در آینده عوارضی هم وجود داشته باشد مشخص نمی شود برای همین می بینیم که در آمریکا این واکسن را روی افراد با سن۷۰ سال به بالا و افرادی که مشکلات پرخطر دارند آزمایش می کنند.

تخریب هایی که در رابطه با واکسن ایرانی می شود بسیار زیاد است ولی واقعیت ندارد. واقعا اگر واکسنی تاییدیه وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی کشورمان را بگیرد می‌توان به آن اطمینان داشت و مطمئناً سازمان غذا و دارو اینگونه نیست که بخواهد اینگونه مسائل را به خاطر برخیس چیزها نادیده بگیرد. قوانین سازمان غذا و داروی ما حتی سختگیرانه تر قوانین جهانی در این حوزه است.

کرونا ویروس در لندن - اسپوتنیک ایران
دردسر کمبود واکسن در انگلیس

اینکه چرا ما نگرانی نسبت به استفاده از واکسن های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی داریم ولی نسبت به داروهای این کشورها این نگرانی وجود ندارد، چون دارو مورد استفاده بیماران قرار می گیرد ولی واکسن را ما داریم به افراد سالم و با جمعیت بالایی می زنیم، پس باید خیلی حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشیم.

اگر به صورت علمی بخواهیم بررسی کنیم باید بگوییم که این واکسن جدید است و هنوز مشخص نشده واکسن ها خوب است یا نه. یک نکته دیگر هم اینکه در این نوع واکسن ها احتمال اینکه شیطنت شود؛ وجود دارد، پس باید مراقب باشیم.

از طرفی وقتی مقام معظم رهبری می گویند فلان واکسن را نخریم چون می دانند که ممکن است ۱۵۰ هزار دوز به ما بدهند و بعد از آن دیگر واکسنی به ما داده نشود تا مردم را تحت فشار قرار دهند. از طرفی هم سابقه فرانسه در  ماجرای خونهای آلوده به کشور مشخص است، فرانسه دستگاه هایی برای پالایش خون به ما فروخت که آلوده به اچ آی وی بود با این که علم به این داشت که اینها آلوده به ویروس است پس باید نسبت به مسائل بسیار مراقب باشیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала