گزارش و تحلیل

هدف از تولید اورانیوم فلزی جایگزینی "سوخت جدید" به جای "سیلی سات" است

© Sputnik / A. Solomonovهدف از تولید اورانیوم فلزی جایگزینی سوخت جدید به جای سیلی سات است
هدف از تولید اورانیوم فلزی جایگزینی سوخت جدید به جای سیلی سات است  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پژوهشگر مسائل هسته ای در ایران آقای "بهشتی پور" هدف ایران از تولید سوخت فلزی را ايجاد سوخت با کیفیت بالاتر نسبت به سیلی سات دانست. طی شش ماه تا یک سال ایران از سوخت اورانیوم طبیعی استفاده می کند، سپس از اروانیوم 20 درصد استفاده می کند، و بعد ترکیبی از اورانیوم فلزی و مواد دیگری که برای سوخت جدید لازم هست را استفاده می کند.

به گزارش اسپوتنیک، نماینده ایران در سازمان‌های بین المللی از آغاز فعالیت تحقیق و توسعه طراحی سوخت جدید رآکتور تهران خبر داد.کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین روز چهارشنبه اعلام کرد که فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، آغاز شد.

بهروز کمالوندی - اسپوتنیک ایران
ایران از امکان غنی‌سازی اورانیوم حتی در سطوح ۴۰ تا ۶۰ درصد سخن گفت

وی با اشاره به اینکه مدیرکل آژانس امروز با انتشار گزارشی، موضوع را به اطلاع کشورهای عضو رسانید، خاطرنشان کرد: " این فعالیت در سه مرحله انجام می شود و در مرحله اول آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می شود."

اسپوتنیک در این زمینه با حسن بهشتی‌پور، پژوهشگر مسائل هسته‌ای و ارتباطات ایران و آمریکا گفتگویی انجام داده است؛ مشروح این گفت‌و‌گو در ذیل تقدیمتان می‌شود.

این کاری که ایران شروع کرده است در واقع می خواهد سوخت سیلی سات را که آرژانتین در سال های 1993 به ایران داد برای اینکه سوختی که آمریکا در اختیار ایران قرار داده بود تمام شده بود، آرژانتین این سوخت را زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی در اختیار ایران قرار داد، الان هدف ایران تولید سوخت با کیفیت بالاتر نسبت به سیلی سات است، تولید این سوخت ربطی به موضوع صفحه سوخت و میله های سوخت ندارد، بلکه داخل صفحه سوخت و یا میله سوخت است. آن سوختی که ایران می خواهد تولید کند فرایندی دارد که میله میانی اش نیاز به اورانیوم فلزی دارد، ایران با مواد سوخت اورانیوم طبیعی شروع می کند بنا بر سخنان کارشناسی که با ایشان صحبت نموده ام، طی شش ماه تا یک  سال ایران از سوخت اورانیوم طبیعی استفاده می کند، سپس از اروانیوم 20 درصد استفاده می کند، و بعد ترکیبی از اورانیوم فلزی و مواد دیگری که برای سوخت جدید لازم هست از آن استفاده می شود، وقتی از آن استفاده می کنند دیگر آن اورانیوم فلزی نیست که کاربرد نظامی دارد، تنها در مرحله اول تولید سوخت جدید از اورانیوم فلزی استفاده می شود. ولی بلافاصله که اورانیوم فلزی با مواد دیگر ترکیب می شود، دیگر اورانیوم فلزی نخواهد بود. فرایند آن 6 ماه تا یک سال طول می کشد. مسئله این است که این تولید زیر نظر آژانس است و اگر قرار بود ایران اهداف نظامی داشت، به اطلاع آژانس نمی رساند. زیرا وظیفه اصلی آژانس عدم اشاعه سلاح هسته ای است و آژانس موظف است که با تولید سلاح هسته ای مقابله کند. ایران نیز در دکترین نظامی خود اصلا تولید سلاح هسته ای ندارد. بنابراین ایران وقتی به آژانس اطلاع می دهد که اورانیوم فلزی تولید می کند، هدف آن تولید سوخت جدیدی است که می خواهد آن را جایگزین سوخت سیلی سات در رآکتور تهران نماید. کل این فرایند اهداف نظامی ندارد بلکه کاملا صلح آمیز است و زیر نظر کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала