آیا ارزهای دیجیتال مقصر خاموشی‌ برق در ایران هستند؟

اشتراک
استخراج ارزهای مجازی با توجه به پایین بودن نرخ برق در ایران و افزایش نرخ جهانی آن جذابیت زیادی برای استخراج‌کنندگان دارد. تعداد استخراج کنندگان (مجاز و غیرمجاز) ارزهای دیجیتال افزایش یافته که همین امر به مصرف بیشتر برق منجر شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، فرایند استخراج ارزهای دیجیتال، صنعت "ماینینگ" و به مراکز تولید این ارزها، مزرعه یا «فارم» گفته می‌شود. در صنعت ماینینگ، نفت و گاز به انرژی برق و در نهایت به محصول ارز دیجیتال تبدیل می‌شود.

در روزهای اخیربه دلیل نگرانی از افزایش مصرف برق و احتمال کمبود این حامل انرژی مورد توجه قرار گرفته است.

چرا برق تهران قطع شد؟  - اسپوتنیک ایران
چرا برق تهران قطع شد؟

مصرف بالای برق توسط دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال و مجازی، همواره تهدیدی برای صنعت برق به شمار می‌رفته است،  البته گفته میشود این تهدید بیشتر از سمت استخراج کنندگان غیرمجاز ارزهای مجازی است.

«مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در این باره می گوید: وزارت نیرو خود را برای تامین برق مراکز مجاز استخراج رمز ارز متعهد می‌داند و در عین حال از همه راهکارها برای شناسایی استفاده کنندگان غیرمجاز از برق نیز بهره می‌گیرد.

بیش از ۳۰۰ مگاوات برق غیر مجاز توسط استخراج کنندگان ارزهای مجازی مصرف می‌شود.

این مقام پیش از این در گفتگو با ایرنا گفته بود: بالا رفتن نرخ بیت کوین که یک زمان هشت هزار دلار بود و اکنون به بیش از ۳۰ هزار دلار رسیده سبب افزایش تعداد استخراج کنندگان شده است.

وی افزود: ارزانی نرخ برق در ایران نیز عامل دیگری در افزایش علاقمندان به استخراج رمز ارزها شده است.

دبیر انجمن بلاکچین ایرانبا گفت: در شرایط کنونی که فروش انرژی با مشکلات زیادی رو به رو است، ارزهای دیجیتال می‌تواند یکی از مهمترین، با ارزش ترین و پرکاربردترین این محصولات با ارزش به شمار رود.

با وجود ادعاهایی که درباره عدم تاثیر منفی استخراج ارزهای دیجیتال در مصرف برق توسط ذینفعان این صنعت شده، اما اهمیت حفظ ثبات شبکه برق کشور سبب شده است که به طور جدی مقابله با ماینرهای غیرمجاز در دستور کار قرار گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала