علل اصلی خاموشی‌های اخیر در ایران

CC BY 4.0 / IRNA / علل اصلی خاموشی‌های اخیر در ایران
علل اصلی خاموشی‌های اخیر در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بنا به اعلام عضو اتاق بازرگانی تهران به تشریح سه علت اصلی قطعی‌های اخیر برق در ایران پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص تاثیر صادرات برق به کشورهای همسایه در قطعی‌های اخیر برق در ایران بیان داشت: در متن قراردادهای صادراتی ایران قید می‌شود که محصولی مانند برق تنها در شرایطی صادر می‌شود که نیاز داخلی تامین شده و نگرانی درباره آن وجود نداشته باشد. از سوی دیگر میزان مصرف برق داخلی ایران در زمستان نسبت به تابستان به حدودا نصف کاهش پیدا می‌کند و شبکه برق اساسا مشکلی برای تامین نیازهای کشور در فصل سرد ندارد.

واکنش نایب رئیس مجلس ایران به قطعی‌های اخیر برق در این کشور - اسپوتنیک ایران
واکنش نایب رئیس مجلس ایران به قطعی‌های اخیر برق در این کشور

صالحی با اشاره به مصرف سوخت نیروگاه‌های ایران، تصریح کرد: احتمالا باید یکی از عوامل اصلی مشکلات اخیر را در همین حوزه جست و جو کرد. با توجه به اینکه نیروگاه‌ها برای سوخت خود از گاز استفاده می‌کنند و در زمستان مصرف گاز شهری به شدت افزایش پیدا می‌کند، تامین سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها با مشکل و محدودیت مواجه شده است.

این عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: عامل دومی که در به وجود آمدن این شرایط تاثیر داشته همین موضوع جاماندن از نوسازی است. در برجام بنا بود چند نیروگاه ایران نوسازی و مدرن سازی شوند اما در عمل، تنها یکی از آنها نوسازی شد و از این رو نیروگاه‌های فعلی چه از نظر عملکرد و چه از نظر ظرفیت و چه از نظر تولید مازوت شرایط مطلوبی ندارند.

وی "مشکلات موجود در حوزه سیاست گذاری را دیگر عامل تاثیر گذار بر مشکلات اخیر دانست" و تشریح نمود: در برنامه‌های توسعه قبل، موضوع افزایش پلکانی قیمت سوخت و انرژی مطرح شده بود اما بعدها دولت‌ها این امر را متوقف کردند که امروز نتیجه خود را افزایش جدی مصرف انرژی نشان داده است. اینکه ما ۱۶ درصد افزایش مصرف انرژی داشته باشیم و قیمت عامل تاثیرگذاری در کاهش مصرف نباشد، قطعا مشکل ساز است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала