گزارش و تحلیل

فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی کلید توسعه ی ایران

© Sputnik / Ivan Rudnev /  مراجعه به بانک تصاویر فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی کلید توسعه ی ایران
فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی کلید توسعه ی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشور جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن منابع و معادن سرشار زمین شناسی بیش از ۶۸ نوع ماده معدنی دارد که تاکنون تنها ۲۰ نوع آن اکتشاف و فرآوری شده است،  همچنین به دلیل معادن سرشار موجود جزو ۱۵ کشور معدنی جهان محسوب می شود این در حالی است که تاکنون بهره مالی چندانی از معادن خود نبرده.

آقای دکتر کامبیز مهدی زاده مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تاکید بر لزوم ایجاد بستری برای تبدیل ایده‌ های نوآورانه و فناورانه به کسب‌ و کار های دانش‌ بنیان و خلاق این حوزه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

با راه‌ اندازی مرکز نوآوری زمین‌ شناسی و اکتشافات معدنی، کشورمان یک گام به سوی بهره‌ گیری نوآورانه از ظرفیت‌ های نهان علوم و فناوری‌ های زمین شناسی و زیست‌ بومی برای خلق ارزش افزوده و اشتغال با کسب‌ و کار های نوآور و خلاق این حوزه نزدیک شد.

وی افزود: برای تحقیق و توسعه ی علم و همچنین به دست آوردن اطلاعات پایه که اساس زمین‌ شناسی و معدن است باید هزینه کرد به خصوص سازمانی که کارش صحرایی و عملیاتی است.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تأکید بر ضرورت گذار از اقتصاد نفتی و خام‌ فروشی ادامه داد:

ایران قصد دارد به افغانستان گاز صادر نماید - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
انتقال گاز ایرانی به افغانستان در سایه تحریمات آمریکا

برای توسعه کشور نیاز است از اقتصاد نفت پایه فاصله گرفته و به سمت اقتصاد فناورانه و دانش بنیان حرکت کنیم که این امر با ایجاد بستر و شرایط زیست بوم زمین‌شناسی میسر خواهد شد.

آقای دکتر کامبیز مهدی زاده راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور را گامی اثر بخش در پیشرفت رو به جلو برای ایران توصیف کرده و در زمینه ی شیوه تامین بودجه این مرکز به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

فعلاً برای ابتدای امر در نظر گرفته شده تا ۳۵۰ میلیون تومان به عنوان حمایت مالی به این مرکز تزریق شود اما قطعاً با افزایش مشارکت، اشتیاق و پروژه ها حمایت مالی نیز افزایش خواهد یافت اما حمایت اصلی که در این مرکز صورت می‌گیرد بحث تسهیلگری و ایجاد فضای کسب و کار برای افراد صاحب ایده و طرح است تا بتوانند با آرامش خاطر و بدون درگیری با مراحل اداری وارد مرحله اجرایی شوند.

وی در ادامه تعامل زمین شناسانه ایران با کشور های دیگر را قابل توجه دانسته و افزود:

در سال‌های گذشته با بسیاری از کشور ها به ویژه کشور های آفریقای جنوبی قرارداد هایی را بستیم و کار هایی را عملیاتی کردیم و باز هم استقبال می‌کنیم تا در صورت ایجاد فضای مناسب بین المللی، همکاری های وسیع تری را داشته باشیم.

آقای دکتر علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران لزوم پررنگ شدن نقش زمین شناسی در اقتصاد ایران را چشمگیر دانسته و بیان کرد:

در حال حاضر بخش زمین شناسی به طور میانگین ۷ تا ۸ درصد در تولید ناخالص ملی کشور نقش دارد و تلاش می کنیم همگام با توسعه جهانی به جایگاه واقعی کشور در زمینه زمین شناسی نزدیک شویم.

وی در ادامه بر اهمیت تعاملات بین المللی در حوزه ی زمین شناسی تاکید کرد و افزود:

سازمان زمین شناسی ارتباطات بین‌المللی مناسبی دارد، پیش از تحریم ها با شرکتی روسی وارد مذاکرات شدیم تا اقداماتی را در دریای کاسپین یا خزر انجام دهیم علاوه بر این نکته عضو کمیته یونسکو در حوزه زمین شناسی هستیم و با سنرس فرانسه نیز پروژه‌ هایی را انجام می دهیم، همچنین تفاهم نامه ای را با دانشگاه سوربن امضا کردیم تا نقشه سه بعدی زمین شناسی ایران را تهیه کنیم که اقدامی بسیار بزرگ می باشد و برای اولین بار در کشور اتفاق می افتد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала