گزارش و تحلیل

چشم انداز میانجیگیری قطر برای عادی سازی روابط ایران و عربستان

اشتراک
نماینده ویژه وزیر خارجه قطر در امور مبارزه با تروریسم و میانجیگری در منازعات، روز گذشته در دوحه صحبت كرد و گفت كه قطر آماده است تا در برقراری روابط بين عربستان سعودی و تركيه و ايران واسطه شود.

مطلق القحطانی، نماینده ویژه وزیر خارجه قطر در امور مبارزه با تروریسم و میانجیگری در منازعات گفت: "این در صورتی امکان پذیر است كه طرفین قطر را كاندیدای مناسبی برای این نقش بدانند."

وی همچنین به اهمیت حفظ روابط دوستانه بین بازیکنان بزرگ در منطقه مانند عربستان سعودی، ترکیه و ایران اشاره کرد و افزود: "این به نفع همه است."

پیشتر در 8 ژانویه، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر، در مصاحبه با کانال الجزیره، ترکیه را "یک شریک استراتژیک" خواند و آمادگی خود را برای تبدیل شدن به "پلی برای برقراری روابط بین آنکارا و سایر کشورهای منطقه" اعلام کرد.

قطر: عادی شدن رابطه با عربستان به معنای تغییر در روابط با ایران نیست
 - اسپوتنیک ایران
قطر: عادی شدن رابطه با عربستان به معنای تغییر در روابط با ایران نیست

در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با اقای حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی خاور میانه، آمریکا و ایران، ایران و روسیه به گفتگو نشست.

چشم انداز میانجیگری قطر را چگونه در عادی سازی روابط ایران و عربستان ارزیابی می کنید؟

اخیرا یک سری نشستی بین سران کشورهای عضو شورای همکاری حوزه خلیج فارس در عربستان سعودی برگزار شد، احساس نیاز عربستان به تغییر سیاست هایش در منطقه و با توجه به اینکه تغییراتی در کاخ سفید رخ داده است و دونالد ترامپ از چرخه قدرت خارج می شود و جو بایدن نامزد حزب دموکرات پیروز شده است؛ مشاهده می شود.

طبیعتا این تغییرات تاثیر مستقیمی روی منطقه و بویژه عربستان باقی خواهد گذاشت زیرا احساس عربستان این است که جو بایدن پرونده های زیادی علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دارد از جمله قتل دردناک جمال خاشقچی، روزنامه نگار برجسته سعودی، مسئله جنگ یمن و مسئله حقوق  بشر و باج 500 میلیارد دلاری عربستان به دونالد ترامپ.

همه اینها در دستور کار جو بایدن است فلذا عربستان اکنون در صدد تغییر سیاست های خود است، در همین راستا جرالد کوشنر، داماد دونالد ترامپ مامور شد که بین دوحه و ریاض میانجیگری کند و این نشست فرصتی بود که یک نوع آشتی بین عربستان و قطر بوجود بیاید.

اینکه عربستان در آینده به سمت ایران متمایل شود طبیعتا اینها بستگی به این دارد که جو بایدن چه سیاست هایی را در مورد عربستان اتخاذ کند و بر این اساس هر گاه عربستان دچار انزوای سیاسی شود به سمت ایران متمایل می شود.

با توجه به شرایط موجود و اینکه عربستان از قطر خواسته بود که روابطش را با ایران کاهش دهد، با اینحال قطر زیر این بار نرفت. در نظر داشته باشد که روابط ایران و عربستان روابط پیچیده ای است و عربستان تحت هیچ شرایطی مایل نیست که به سمت ایران متمایل شود مگر اینکه دچار یک بحران داخلی یا بین المللی شود. بنابراین باید در انتظار جو بایدن به کاخ سفید و اینکه چه سیاست هایی را در منطقه اخذ می کند باشیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала