خطیب زاده: ایران صلاحیت انحصاری در پیگیری قضایی متهمین هواپیمای اوکراینی را دارد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / خطیب زاده: ایران صلاحیت انحصاری در پیگیری قضایی متهمین هواپیمای اوکراینی را دارد
خطیب زاده: ایران صلاحیت انحصاری در پیگیری قضایی متهمین هواپیمای اوکراینی را دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: لازم می‌دانم به شکل دقیق و روشن بگویم ایران صلاحیت انحصاری در پیگیری قضایی متهمین این ماجرا را دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، سعید خطیب‌ زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره اظهارات مقامات اوکراینی در خصوص ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی و اتهام‌زنی آمریکا بار دیگر با خانواده های جان باختگان این سانحه تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: همانطور هم که وزیر امور خارجه در اینستاگرام خود بیان کردند، واژه در بیان همدردی با خانواده‌ها ناتوان است. با این حال، لازم می‌دانم به شکل دقیق و روشن بگویم ایران صلاحیت انحصاری در پیگیری قضایی متهمین این ماجرا را دارد و از روز اول هم دادستان نظامی تهران این اقدام را انجام داد.

دیمیتری کولیبا وزیر امور خارجه اوکراین - اسپوتنیک ایران
کی یف، گزارش مربوط به سانحه هواپیمای اوکراینی را از ایران دریافت کرد

خطیب زاده با بیان اینکه متهمین پرونده دستگیر شده‌ اند و مسائل طبق مقررات پیگیری شده است، اظهار کرد: ما یک معاضدت قضایی با اوکراین داشتیم و دو دور گفت‌وگوی سیاسی، حقوقی فنی و قضایی و... با طرف اوکراینی انجام شد. دور سوم قرار بود در نوامبر ۲۰۲۰ در اوکراین برگزار شود که علیرغم پیگیری ما کی‌یف هنوز تاریخ نهایی را اعلام نکرده است.

وی با تاکید بر لزوم پیگیری خطای رخ داده ابراز داشت: ‌طبق ماده ۱۳ معاهده شیگاکو گزارش فنی خود را باید ارائه می‌کردیم. با جدیت سازمان هواپیمایی کشوری این گزارش به شکل ویدئوکنفرانس ارائه و در تاریخ نهم دی به طور رسمی برای کشورها ذینفع ارسال شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرد: این کشورها ۶۰ روز فرصت دارند نظر خود را ارائه کنند و بعد از آن، سازمان هواپیمایی می‌تواند گزارش خود را تکمیل و آن را ارائه کند.

خطیب‌زاده با بیان اینکه رویکرد برخی از کشورها و عناصر دیگر نشان می‌دهد به دنبال حل موضوع نبوده و می‌خواهند ماجرا را سیاسی کنند، عنوان کرد: کسانی که با مسائل آشنا هستند می‌دانند که در ماجراهای کوچک‌تر ممکن است سال‌ها روند قضایی طول بکشند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرد: در ماجرای بزرگی مانند این حادثه  فشارهای سیاسی درست نیست. رسیدگی قضایی باید عادلانه و دقیق باشد. حتی ما در دور گفت‌وگو، ماجرا غرامت‌ها را بیان کردیم ولی طرف اوکراینی نظری نداد.

وی خاطرنشان کرد: ایران به نشان حسن نیت پرداخت دیه یکسان را به همه قربانیان مطرح کرده است. به رغم این ماجرای ناگوار، دولت ایران به عنوان دولت مسئول در چارچوب فنی این مسائل را رسیدگی کرده ولی اسیر سیاست‌زدگی برخی عناصر و افراد ورشکسته نخواهیم شد و اجازه نمی‌دهیم سیاست‌زدگی وارد این مسئله شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала