دولت ترامپ کوبا را به لیست حامیان تروریسم برگرداند

© AP Photo / Ramon Espinosaدولت ترامپ کوبا را به لیست حامیان تروریسم برگرداند
دولت ترامپ کوبا را به لیست حامیان تروریسم برگرداند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت دونالد ترامپ کوبا را مجدداً در لیست کشورهای حامی تروریسم اضافه می کند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ، روز دوشنبه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی ایالات متحده، کوبا را مجدداً در لیست کشورهایی قرار خواهد داد که به گفته واشنگتن از گروه های تروریستی بین المللی پشتیبانی می کنند.

 واکسن کرونا - اسپوتنیک ایران
واکنش شبکه‌ها به همکاری ایران و کوبا برای ساخت واکسن کرونا

به گفته منابع بلومبرگ، این امر ظرف ۲۴ ساعت اعلام خواهد شد. دلیل این اقدام این است که آمریکایی هایی در کوبا از مقامات ایالات متحده مخفی شده اند و همچنین افرادی که کلمبیا به دنبال استرداد آنها است مجبور به ترک این کشور شوند.

قرار گرفتن کوبا در این لیست عادی سازی روابط با آمریکا برای رئیس جمهور منتخب آمریکا جوزف بایدن دشوار خواهد شد، قرار است مراسم تحلیف نامزد دموکرات ها در تاریخ ۲۰ ژانویه برگزار شود.

در حال حاضر، واشنگتن معتقد است که ایران، کره شمالی و سوریه در لیست کشورهای حامی تروریسم هستند.

در پایان دسامبر سال ۲۰۲۰، نیویورک تایمز گزارش داد: دولت ترامپ این احتمال را بررسی می کند، تا کوبا را مجدداً در لیست کشورهای حامی تروریسم اضافه کند و بایدن پس از تصدی مقام، ممکن است کوبا را از لیست خارج کند، اما قبل از آن، روش تجدید نظر در این لیست باید طی شود.

به گفته این نیویورک تایمز، این روند ممکن است چندین ماه طول بکشد.

ایالات متحده در پاسخ به ملی شدن املاک آمریكا در این جزیره، روابط دیپلماتیک خود را با كوبا در سال ۱۹۶۱ قطع كرد؛ پس از آن، واشنگتن از اعمال تحریم تجاری و اقتصادی علیه این کشور خبر داد.

در سال ۱۹۸۲، كوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم از سوی آمریکا قرار گرفت.

در دسامبر ۲۰۱۴، باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا، اعتراف کرد که سیاست قبلی واشنگتن در مورد هاوانا موثر نیست و از آغاز جنبشی برای عادی سازی روابط دو جانبه و اعمال لغو بخشی از تحریم های کوبا خبر داد.

در سال ۲۰۱۵، دولت اوباما اعلام کرد که کوبا از لیست کشورهای حامی تروریست حذف شده است، پس از تسلط ترامپ جمهوری خواه در ایالات متحده در ژانویه ۲۰۱۷، روابط دو کشور متوقف شد. همچنین وی قوانین سفر آمریکایی ها به جمهوری کوبا را سختگیرانه تر و تجارت با سازمانهای تحت کنترل ارتش کوبا را ممنوع کرد. بایدن از سیاست های ترامپ در قبال هاوانا انتقاد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала