گزارش و تحلیل

عقب نشینی اعراب در مقابل ایران

© AFP 2023 / Khalil Mazraawiعقب نشینی اعراب در مقابل ایران
عقب نشینی اعراب در مقابل ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که قرار بود اجلاس شورای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در شهر "علا" در عربستان سعودی برای آشتی کنون فیما بین قطر و کشورهای به قول معروف برادر محاصره کننده آن باشد اما مشاهده کردیم لام تا کام هر آنچه از زبان ولیعهد عربستان سعودی در این اجلاس بیان شد خصومت و لزوم اتحاد اعراب برای رویارویی با خطر ایران بود.

اسپوتنیک - قریب به اتفاق کارشناسان مستقل متفق القول هستند که آشتی کنان مذکور یک آشتی کنان صوری بیش نبوده چرا که هیچ اختلافی حل و فصل نشده و همه اختلاف ها هنوز سر جایش مانده و فقط تبدیل به آتش زیر خاکستر گشته.

برقراری روابط بحرین، مصر، امارات و عربستان سعودی با قطر - اسپوتنیک ایران
برقراری روابط بحرین، مصر، امارات و عربستان با قطر

البته جدا از همه این مسایل امیر قطر فاتحانه وارد عربستان شد و خوب ولیعهد عربستان سعودی که چند سال بود تلاش داشت به هر وسیله ای که شده قطر و امیر آن را نابود کند مجبور شد تا جلو برود و امیر قطر را در آغوش بگیرد.

یعنی عملا عربستان سعودی پس از اینهمه هیاهو مجبور شده یک عقب نشینی به اصطلاح تاکتیکی اما در واقع بزرگ در قبال قطر انجام دهد، عقب نشینی ای که کاملا مشخص است با مخالفت دیگر کشورهای محاصره کننده مانند امارات عربی متحده و مصر و بحرین مواجه بوده و به همین دلیل هم سران این کشورها حاضر نشدند در اجلاس سران "علا" شرکت کنند.

البته سه کشور دیگر هم مجبور شده اند با این ماجرا به نوعی کنار بیایند چون به هر حال برادر بزرگتر، یعنی عربستان سعودی، فعلا این خط و مشی را به مصلحت دانسته.

می توان گفت شکست ترامپ در انتخابات آمریکا اصلی ترین دلیل تغییر موضع عربستان سعودی نسبت به قطر بود.

آنهایی که پیگیر ماجرای انتخابات آمریکا بودند به خوبی متوجه بودند که قطر و رسانه های آن روی حمایت از جو بایدن سرمایه گذاری کردند در حالی که عربستان سعوی و اسرائیل و متحدین منطقه ای آنها روی ترامپ و در حالی که قطر نیم نگاهی هم به احتمال موفق شدن ترامپ داشت و همه تخم مرغ هایش را در سبد بایدن قرار نداد، عربستان و اسرائیل و متحدینشان به صورت علنی همه تخم مرغ هایشان را در سبد ترامپ گذاشتند وعملا با شکست ترامپ در انتخابات همه تخم مرغ های آنها شکست.

به صورت تاریخی روابط دمکرات ها با عربستان سعودی خیلی مثبت نبوده و شاید برخی به یاد داشته باشند که زمانی که آقای اوباما به ریاض سفر رسمی داشت ملک سلمان و مقامات بالای عربستان حاضر به استقبال از او در فرودگاه نشدند و فرماندار ریاض را برای استقبال از او به فرودگاه فرستادند.

همچنین وقتی که اوباما جلسه ای در کاخ سفید با رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برگزار کرد ملک سلمان و پادشاه بحرین حاضر نشدند در این اجلاس شرکت کنند و نمایندگانی از خود به این اجلاس فرستادند.

در حالی که امیر کویت و امیر امارات بهانه واقعی مشکلات جسمانی داشتند پادشاه بحرین به لندن رفت تا در کنار ملکه انگلیس مسابقات کمونولث را تماشا کند.

کمک مالی قطر برای بازسازی غزه - اسپوتنیک ایران
اولین اقدام قطر پس از حل اختلافات خود با عربستان و مصر

به هر صورت با توجه به این شرایط کشورهای عرب خلیج فارس متوجه شده اند که بزودی شرایط تغییر خواهد کرد و موضع سیاسی ایران در قبال آنها تغییر خواهد کرد و به این دلیل تلاش دارند اختلافات فیما بین را کنار بگذارند و در کنار اسرائیل سیاست جدیدی از مقابله در قبال ایران را اتخاذ کنند.

اما مشاهده می کنیم که بر خلاف اقدامات و سیاست های ترسیمی عربستان سعودی در قبال ایران که مبنی بر رویارویی است دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس تلاش دارند سیاست مصالحه را پیش بگیرند و طی چند روز اخیر از کویت و قطر و عمان گرفته تا امارات عربی متحده پیغام های مصالحه برای ایرانی ها ارسال می کنند.

بر عکس برخی سیاستمداران تندرو عربستان که متوجه معادلات بین المللی نمی باشند سیاست مداران امارات عربی متحده بسیار زیرک هستند و متوجه شرایط توازنات بین المللی می باشند.

شاید برخی متوجه نشدند اما علیرغم سرمایه گذاری امارات روی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ولی بلافاصله (حدود یکی دو ساعت) پس از اعلام نتیجه رای گیری از طریق رسانه ها و قبل از اینکه آرای الکترال در آمریکا رسمیت پیدا کند محمد بن زاید ولیعهد امارات پیغام تبریک برای جو بایدن ارسال کرد و پیروزی او را تبریک گفت در حالی که سعودی ها جزو آخرین کشورهایی بودند که پیام تبریک برای بایدن ارسال کردند.

اماراتی ها مانند دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به جز عربستان خیلی سریع پیغام های نیروهای مسلح ایران را دریافت کردند و متوجه هستند که هر گونه رویارویی فیما بین آمریکا و ایران در منطقه اول به ضرر آنها تمام می شود چون آنها مانند ایران و عربستان سعودی عمق استراتژیک جغرافیای نظامی ندارند.

به همین دلیل آنها تلاش دارند که روابط خود با ایران را مجددا بازسازی کنند و خود را از این مخمصه خارج کنند و به این ترتیب می توان گفت که بزودی شاهد یک تغییر موضع بسیار متفاوت از طرف عربهای حوزه خلیج فارس نسبت به ایران خواهیم بود واگر سعودی ها نتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند احتمالا آنها در منطقه تک و تنها باقی خواهند ماند، البته در کنار اسرائیل.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала