نماینده مجلس ایران : اگر تحریم‌ها رفع نشود، بازرسان آژانس اخراج می‌شوند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / صحن مجلس شورای اسلامی ایران
صحن مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران اعلام کرد اگر تحریم‌ها رفع نشود، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را سوم اسفند اخراج می‌کنیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر ، احمد امیرآبادی فراهانی امروز (شنبه) در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما، اعلام کرد که اگر تا سوم اسفندماه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در زمینه‌های مالی، بانکی و نفت برداشته نشود، قطعاً بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را از کشور اخراج خواهیم کرد.

وی گفت: در صورت برداشته نشدن تحریم‌ها تا تاریخ ذکر شده (سوم اسفند)، جمهوری اسلامی ایران حتماً اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد، این موضوع قانون مجلس شورای اسلامی بوده و دولت موظف به اجرای آن است.

اتحادیه اروپا: برجام علی رغم تصمیم ایران برای غنی سازی اورانیوم پابرجاست - اسپوتنیک ایران
اتحادیه اروپا: برجام علی رغم تصمیم ایران برای غنی سازی اورانیوم پابرجاست

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: ما یک فرصت یک ماهه به آمریکایی‌ها داده ایم و دوم بهمن ماه دولت جدید آمریکا مستقر می‌شود، آن‌ها تا سوم اسفند فرصت دارند اقدامات خود را برای رفع تحریم‌ها انجام دهند در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران پای منافع ملت خود خواهد ایستاد.

امیرآبادی با اشاره به اینکه هدف اصلی برجام رفع تحریم‌ها بود که این امر اتفاق نیفتاد، تاکید کرد: تا زمانی که تحریم‌ها رفع نشود هیچ دلیلی برای اجرای تعهدات خود نمی‌بینیم.

وی گفت: قطعاً اجرای تعهدات، بدون رفع تحریم‌ها به ضرر ملت ایران است و تاکنون از این موضوع ملت ایران خسارات دیده و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیز هیچ ضرری نکرده اند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های بین المللی  اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های یکجانبه قبلی کشورخود علیه ایران را باز می گرداند بلکه تحریم های جدیدی علیه تهران اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا از تمایل خود برای بازگشت به برجام و لغو تحریم ها علیه ایران سخن گفته است

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала