صحبتی دوباره درباره تاثیر ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به کرونا

CC0 / Pixabay / صحبتی دوباره درباره تاثیر ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به کرونا
صحبتی دوباره درباره تاثیر ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به کرونا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک پزشک متخصص ایرانی درباره تاثیر مصرف ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به کووید 19 سخن گفت

به گزارش اسپوتنیک، مژگان کاویانی، فوق تخصص غدد در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در بحث همه‌گیری کرونا نیز جایگاه ویژه‌ای برای ویتامین D تعریف شده و مطالعات نشان داد که مصرف به اندازه آن می‌تواند در پیشگیری و درمان کرونا مؤثر باشد.

مژگان کاویانی با بیان اینکه امروزه دانشمندان اهمیت زیادی برای تأمین ویتامین D قائل هستند، اظهار کرد: مطالعات نشان داده که ابتلا به هر دو نوع دیابت اول و دوم در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، بیشتر است.

وی ادامه داد: علاوه‌بر این، برخی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که چربی شکمی و همچنین اندازه‌ دور کمر بالاتری دارند، بیشتر دچار کمبود ویتامین D هستند؛ ضمن اینکه در بحث همه‌گیری کرونا نیز جایگاه ویژه‌ای برای ویتامین D تعریف شده و مطالعات نشان داد که مصرف به اندازه آن می‌تواند در پیشگیری و درمان کرونا مؤثر باشد.

سازمان نظام روانشناسی ایران : اسامی روانشناس‌نماها به زودی منتشر می‌شود - اسپوتنیک ایران
توصیه های متخصصان در مورد چگونگی کنار آمدن با استرس در دوره کرونا

کاویانی اضافه کرد: کمبود ویتامین D در دختران نوجوان نقش قابل ملاحظه‌ای در وضعیت ماهیچه‌ای دارد؛ به طوری که مطالعات نشان داده دختران جوانی که دچار ضعف عضلانی هستند، دچار کمبود ویتامین D نیز بوده‌اند.

این فوق تخصص غدد عنوان کرد: ارتباط این ویتامین با جذب کلسیم نیز اثبات شده و کمبود ویتامین D جذب کلسیم را با اختلال مواجه می‌کند، ضمن اینکه کمبود کلسیم عوارض بسیاری از جمله ضعف در سیستم اسکلتی و عضلانی به همراه دارد.

وی تأکید کرد: نکته مهم در خصوص تأمین ویتامین D، قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم اشعه خورشید است، کم و یا اصلاً بیرون نرفتن از خانه به معنی نگرفتن اشعه‌های خورشید است.

خانم مژگان کاویانی افزود: توجه کنید هر چند تامین ویتامین D برای سلامت انسان بسیار ضروری بوده اما استفاده نابجا و بیش‌از حد این ویتامین می‌تواند اختلالات مهم و ناگواری بر سلامت انسان به جای بگذارد.

این فوق تخصص غدد تأکید کرد: استفاده از قرص و آمپول ویتامین D با میزان بالا و به طور مکرر و خودسرانه می‌تواند عوارضی از قبیل رسوب کلسیم در بافت‌های نرم، مانند کلیه‌ها ایجاد کند و موجب بروز سنگ کلیه شود؛ همچنین عوارض دیگری مانند سردرد، تهوع، استفراغ ایجاد می‌شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала