سفر هیات کره ای به ایران برای مذاکره در خصوص آزادسازی نفتکش توقیف شده

CC BY 4.0 / IRNA / ایران و کره جنوبی
ایران و کره جنوبی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری کره جنوبی از سفر یک هیات دیپلماتیک کره جنوبی به ایران به منظور مذاکره در مورد آزادسازی نفتکش توقیف شده خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، مقامات وزارت امور خارجه کره جنوبی گفتند که این هیات به سرپرستی «کو کیونگ سوک»، مدیرکل امور آفریقا و خاورمیانه وزارت امور خارجه، بامداد پنجشنبه سوار هواپیما شد و قرار است از طریق قطر وارد ایران شود.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه در بیانیه ای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس خبر داد.

درخواست ایران از کره جنوبی  - اسپوتنیک ایران
درخواست ایران از کره جنوبی

این کشتی در حال حاضر در بندرعباس لنگر انداخته است.

«کو کیونگ سوگ» بامداد امروز و پیش از ترک کره جنوبی در فرودگاه بین المللی اینچئون واقع در غرب سئول به خبرنگاران گفت: من قصد دارم با همتای خود و همچنین دیگر مقامات ایرانی به منظور گفت و گو برای آزادسازی کشتی توقیف شده دیدار کنم.

یونهاپ آورده است که وزارت خارجه کره جنوبی یک مقام کنسولی خود را از سفارتش در تهران به بندرعباس، شهر محل نگهداری کشتی اعزام کرده است تا با ملوانان و خدمه کشتی دیدار کند.

بر اساس این گزارش، «چوی جونگ» معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی نیز قصد دارد اوایل هفته آینده برای بحث در مورد روابط دو کشور از جمله توقیف این کشتی و دارایی های مسدود شده ایران در کره به تهران سفر کند.

بر اساس اعلام روز سه شنبه بانک های کره جنوبی، حدود ۱۰ تریلیون وون (۹.۲ میلیارد دلار) وجوه ایرانی در بانک های کره جنوبی تحت تحریم های ایالات متحده بر سر برنامه هسته ای تهران، مسدود شده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم روز دوشنبه در پاسخ به خبرنگاران در مورد خبر توقیف کشتی کره ای اظهار داشت:  بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و بویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می کند.  

خطیب زاده در ادامه اظهار داشت: این اتفاق مورد استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آبهای سایر کشورها رخ داده و امری عادی بوده و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала