خطیب زاده: امیدواریم تغییر رویکرد عربستان با یمن را ببینیم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب ‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب ‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خطیب زاده: امیدواریم که تغییر رویکرد عربستان نسبت به قطر به رفع محاصره یمن نیز تسریع پیدا کند.

به گزارش اسپوتنیک، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز پنج شنبه، ابراز امیدواری کرد که اثر تغییر رویکرد عربستان نسبت به قطر واقعا در صحنه منطقه نمایان و به رفع تحریم و محاصره مردم یمن نیز تسریع پیدا کند.

سعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران
خطیب زاده: عربستان اظهار نظر درباره برنامه اتمی و مسائل دفاعی ما نکند

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مصاحبه با “اسپوتنیک” در مورد رویکرد تهران نسبت به توافق عربستان و قطر گفت: اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ارتقاء همکاری با کشورهای منطقه و همسایگان است.

سعید خطیب زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان ثبات، امنیت و همکاری چند جانبه کشورهای منطقه خلیج فارس با یکدیگر بوده و در این رابطه، تاکنون طرح‌ ها و ابتکارهای گوناگونی از جمله امنیت منطقه (۱۹۸۶)، مجمع گفتگوی منطقه‌ ای (۲۰۱۶) و اقدام صلح هرمز (۲۰۱۹) را ارائه داده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه گفت: جناب آقای دکتر ظریف در ابتدای انتشار خبر تفاهمات اولیه کشورهای خلیج فارس، در پیامی توئیتری در تاریخ ۵ دسامبر۲۰۲۰ (۱۵ آذر ۹۹) از این اقدام استقبال کردند. به علاوه، ایشان بارها کشورهای این منطقه را به گفتگو مستقیم دعوت کرده و در مواردی، از پیشنهاد برخی کشورهای دیگر جهت تسهیل مذاکره و گفتگوی منطقه ‌ای استقبال کرده‌اند.

وی تصریح کرد: قطعا حل اختلافات و چالش‌ها، موجب کاهش رقابت ‌های مخرب، کاهش اتلاف هزینه و وقت رسانه ‌ها برای تخریب یکدیگر و باعث کاهش ورود تسلیحات به منطقه می شود.

خطیب زاده گفت: متاسفانه در سال ‌های گذشته، سرمایه گذاری فراوان عربستان سعودی در توسعه‌ رسانه‌ های تندرو و همچنین حجم عظیم خرید تسلیحات، باعث افزایش ناامنی و شکاف میان کشورهای منطقه از جمله در جنگ یمن شده است.

وی خاطرنشان شد: امیدواریم که اثر تغییر رویکرد عربستان نسبت به قطر واقعا در صحنه منطقه نمایان و به رفع تحریم و محاصره مردم یمن نیز تسریع پیدا کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала