اعلام زمان ارائه نظرات اوکراین درباره گزارش ایران در خصوص هواپیمای سرنگون شده

© Sputnik / Miroslav Rotar /  مراجعه به بانک تصاویر زمان ارائه نظرات اوکراین درباره گزارش ایران در خصوص هواپیمای سرنگون شده اعلام شد
زمان ارائه نظرات اوکراین درباره گزارش ایران در خصوص هواپیمای سرنگون شده اعلام شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اوکراین ظرف دو ماه نظرات خود را در خصوص گزارش ایران درباره هواپیمای مسافربری اوکراینی سرنگون شده در حومه تهران ارائه خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک، یوگنی ینین ، معاون وزیر امور خارجه  اوکراین اعلام کرد  ظرف 60 روز نظرات خود در خصوص پیش نویس گزارش فنی ایران در مورد سقوط هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی بین المللی اوکراین  را که در نزدیکی تهران سرنگون شد ، ارائه خواهد کرد.

ینین روز چهارشنبه گفت:  "مطابق با کنوانسیون ، طرف اوکراینی و همچنین سایر کشورهای شرکت کننده در این تحقیقات فنی 60 روز فرصت دارند. دولت اپراتور ، کشور سازنده هواپیما یعنی ایالات متحده و سایر طرفهای  ذینفع دراین تحقیقات شرکت دارند  و به این خاطر نتیجه کار آنها مشترک خواهد بود. امروز تعیین یک تاریخ خاص دشوار است ، اما من بسیار اطمینان دارم که ما مهلت 60 روزه تعیین شده توسط کنوانسیون را رعایت خواهیم کرد. ".

وی تأکید کرد که طرف ایرانی باید نظرات و پیشنهادات اوکراین را مورد توجه قرار می داد یا آنها را در نظر نمی گرفت ،و در این باره شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) در آینده مطلع خواهد شد.

ینین گفت: "ما از این نتایج که با تلاش بسیار زیادی نه تنها اوکراین ، بلکه همچنین تمام شرکای بین المللی در ائتلاف کشورهای آسیب دیده ، حاصل شده ، بسیار خرسند هستیم. بگذارید یادآوری کنم که آنها کانادا ، انگلیس ، سوئد و افغانستان هستند. ما بارها از طرف ایرانی شنیدیم که آماده تقدیم این پیش نویس گزارش فنی است اما فقط اکنون آن را دریافت کردیم".

روحانی بر ضرورت محاکمه مسببین حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی تاکید کرد  - اسپوتنیک ایران
روحانی بر ضرورت محاکمه مسببین حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی تأکید کرد

معاون وزیر خارجه اوکراین خاطرنشان کرد که گزارش فنی از این جهت مهم است که اولاً همه علل فاجعه را مشخص می کند.

یوگنی ینین افزود "ثانیاً ، بر اساس گزارش فنی طرف ایرانی مجبور می شود اقدامات گسترده ای را برای از بین بردن شکاف ها و کمبودها در  سیستم امنیتی در آسمان های ایران انجام دهد. ثالثاً ، این اسناد تحقیقات فنی است که اساس دادرسی کیفری را برای بازخواست همه مقامات دخیل در این فاجعه تشکیل می دهد. چهارم  اینکه  بر اساس نتایج تحقیقات فنی است که میزان غرامت که طرف ایرانی باید به بستگان قربانیان پرداخت تا حد زیادی تعیین می شود".

پیشتر اوکراین طرح گزارش فنی مرتبط با حادثه بویینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین را که سال گذشته در تاریخ ۸ ژانویه دچار سانحه شده بود، دریافت کرد.

به گزارش اسپوتنیک دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین در این خصوص اطلاع داد.

وزیر خارجه اوکراین در مصاحبه ای با نشریه اینترنتی «ابازرواتل» گفت: « طرح گزارش را ما ۳۱ دسامبر یا به عبارتی زیر درخت کاج دریافت کردیم. اکنون ۲ ماه وقت داریم تا نظر خود را اعلام کنیم. این مرحله مهمی برای حرکت بعدی ست که بدون آن رسیدن به غرامت و عدالت ممکن نیست. اکنون زمانی ست که حرف با عمل تایید می شود.»

به گفته ی وی در ارتباط با میزان غرامتی که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده، فقط در رسانه ها دیده شده است و اوکراین هیچ اطلاعیه رسمی در این خصوص از ایران دریافت نکرده است.

هواپیمای بوئینگ 737 اوکراین 8 ژانویه سال گذشته چند دقیقه پس از ترک فرودگاه تهران سقوط کرد. 176 نفردر این حادثه جان باختند: شهروندان افغانستان ، آلمان ، ایران ، کانادا و اوکراین و همچنین شهروندان انگلیس و سوئد در این پرواز حضور داشتند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علت سقوط این هواپیما را خطای انسانی ناشی از اشتباه گرفتن هواپیمای مسافربری به عنوان موشک اعلام کرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала