ارزیابی مسکو از توافقنامه عادی سازی روابط بین قطر و 4 کشور حوزه خلیج فارس

© AP Photo / Amr Nabilارزیابی مسکو از توافقنامه عادی سازی روابط بین قطر و 4 کشور حوزه خلیج فارس
ارزیابی مسکو از توافقنامه عادی سازی روابط بین قطر و 4 کشور حوزه خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر مشاور در امور خارجی قطر در تماسی تلفنی با میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، وی را در جریان بیانیه نهایی اجلاس شورای همکاری کشورهای خلیج فارس مبنی بر عادی سازی روابط با قطر قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک، سلطان المریخی وزیر مشاور در امور خارجی قطر با میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه تماس گرفت و وی را از نتیجه بیانیه نهایی اجلاس شورای همکاری کشورهای خلیج فارس مبنی بر عادی سازی روابط با قطر مطلع کرد.
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای در خصوص این تماس اعلام کرد:"در این تماس تلفنی المریخی نتیجه اجلاس روز گذشته سران شورهای عربی حوزه خلیج فارس که در شهر العلا عربستان سعودی و با حضور شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر برگزار شد، و همچنین در مورد بیانیه نهایی امضا شده از سوی اعضای این اجلاس (قطر، عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر) در مورد عادی سازی روابط سخن گفت."

پرچم قطر - اسپوتنیک ایران
کارشناس روس: توافق قطر و کشورهای عربی در ادامه فشار بر ایران است

وزارت امور خارجه روسیه افزود:" طرف روسی نتایج اجلاس و توافقات حاصله در آن را بسیار خوب دانست. با این حال تاکید کرد که از همان ابتدای تنش یعنی در سال 2017 مسکو بسیار فعلانه از تلاش ها در راستای رفع اختلافات بین قطر و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس حمایت کرد."
روز گذشته شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که در عربستان برگزار شد، با استقبال محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی وارد شهر العلا واقع در شمال غرب این کشور  شد.  این اولین سفر وی در پس از سه سال بود. چهل و یکمین اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس قرار بود اواخر سال گذشته میلادی (2020) برگزار شود، که به اوایل سال جاری میلادی موکول شده بود

شش کشور حوزه خلیج فارس یعنی اعضای چهل و یکمین اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بیانیه نهایی این اجلاس مبنی بر وحدت اعضا شورا و اتمام بحران قطر را امضا کردند.

لازم به ذکر است که در ژوئن سال 2017 امارات، عربستان سعودی، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و آن را به حمایت از تروریسم متهم کردند. اما دوحه این اتهام را رد کرده و علت آن را با "حسادت به خاطر موفقیت اقتصادی" این کشور مرتبط دانسته است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала