کارشناس روس: توافق قطر و کشورهای عربی در ادامه فشار بر ایران است

اشتراک
توافق قطر و چهار کشور عربی ممکن است به دنبال فشار تحریم ها بر ایران باشد در صورتی که توافق اجرایی شود، ایران را ضعیف می کند.

به گزارش اسپوتنیک، کارشناس روس باریس دالگوف استاد مرکز تحقیقات عربی و اسلامی انستیتوی خاورشناسی آکادمی علوم روسیه بیان داشت: « فشار واضح و آشکارا بر ایران دیده می شود و بر آن بازیگران خارجی که در هر صورت از ایران حمایت می کنند. قطر این اواخر در بین این بازیگران خارجی بود. اکنون اوضاع تغییر کرده است، برای آنکه به سود قطر نیست در زمره کشورهایی باشد که فشار ضد ایرانی آمریکا بر آنها وارد می شود.»

دلیل دیگر رسیدن به توافق از نظر این کارشناس، ارتباطات قطر و ترکیه است. دالگوف می گوید: « قطر متحد ترکیه است ، کشوری که  در حال حاضر به خاطر خرید سامانه ضد هوایی روسی تحت تحریم های آمریکا قرار دارد. تحریم ها شامل تمامی نیروهایی است که در اتحاد با ترکیه قرار دارند. این مسئله تا حد زیادی شامل قطر هم می شود.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران
واکنش وزارت خارجه ایران به بیانیه نشست سران شورای همکاری خلیج فارس

وی خاطر نشان کرد که توافق حاصل شده بین قطر و چهار کشور عربی ( عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین) فعلا به صورت یک اعلان است و زمان نشان خواهد داد که تا چه اندازه اجرا می شود. اگر همه بند های این توافق اجرایی شود، باعث تضعیف ایران خواهد شد.»

پیشتر وزیر خارجه عربستان سعودی اطلاع داد که در اجلاس روز سه شنبه عربستان سعودی از سرگیری اتحاد کشورهای خلیج فارس تصویب شد و این امر باعث از بین رفتن درگیری بین دوحه و سایر کشورها و از سرگیری ارتباطات پس از ۳.۵ وقفه خواهد بود.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала