واکنش‌ها به آغاز فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران

CC BY 4.0 / Tasnim / واکنش‌ها به آغاز فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران
واکنش‌ها به آغاز فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آغاز فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران با واکنش مقامات سیاسی جهان همراه بوده است.

به گزارش اسپوتنیک، آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تأسیسات فردو که به‌دنبال نامه مورخ ۱۱ دی ماه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت، با واکنش مقامات سیاسی جهان همراه بوده است.

قالیباف: غنی ‌سازی ۲۰ درصدی جایگاه ایران را احیا می کند - اسپوتنیک ایران
قالیباف: غنی ‌سازی ۲۰ درصدی جایگاه ایران را احیا می کند

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در واکنش به این موضوع اظهار داشت: ایران اعلام کرد که غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد را از سر می گیرد.  این یک خبر فوری نیست. این اقدام با توجه به قانون تصویب شده در پارلمان ایران،  قابل پیش بینی بود. نکته اصلی این است که این اقدام در چارچوب عادی سازی ممکن وضعیت پیرامون برجام (توافق هسته ای) بازگشت پذیر است.

 

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا روز سه شنبه در یک جلسه توجیهی در بروکسل اظهار داشت که اتحادیه اروپا نگران تصمیم ایران برای آغاز فرآیند غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم است.

وی افزود: اتحادیه اروپا نگرانی عمیق خود را نسبت به اقدامات انجام شده توسط ایران برای غنی سازی اورانیوم در سطح ۲۰٪ یادآوری می‌کند. این مرحله به معنای پس گرفتن تعهدات ایران تحت برجام است که پیامدهای جدی برای منع گسترش سلاح های هسته ای خواهد داشت.

به نقل از رویترز، کاتسونوبو کاتو، سخنگوی ارشد دولت ژاپن روز سه شنبه در توکیو در نشستی با خبرنگاران اعلام داشت که دولت این کشور نگرانی‌های شدیدی در مورد این اقدام تهران دارد.

آغاز غنی سازی 20 درصدی اورانیوم در ایران - اسپوتنیک ایران
آغاز غنی سازی 20 درصدی اورانیوم در ایران

مایک پمپئو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگو با رویترز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران را تلاشی آشکار برای "باج‌گیری هسته‌ای" نامید.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز پیش از این در واکنش به آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران در حساب توئیتری خود نوشته بود: تصمیم ایران برای ادامه نقض تعهدات خود، افزایش سطح غنی سازی و توسعه ظرفیت صنعتی برای غنی سازی زیرزمینی اورانیوم با هیچ چیز دیگری غیر از اجرای بیشتر قصد خود برای توسعه یک برنامه هسته ای نظامی قابل توضیح نیست. اسرائیل به ایران اجازه تولید سلاح هسته ای نمی دهد.

اوایل روز دوشنبه، علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران اعلام داشت که کشورش روند غنی سازی اورانیوم ۲۰٪ را در تاسیسات هسته‌ای فردو آغاز کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала